Multidesk.be » Forums » Beveiliging » AVG Flikt et em weer

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Hoobastank_RML op woensdag 19 november 2008 om 18:59:39.
Hoobastank_RML's avatar
Multiviteit: 1030
Simply the best

Dixit

AVG beschouwt Windows als virus
10-11-2008,14:13 doorRedactie
Reacties: 31
Een foute update voor de populaire virusscanner AVG heeft ervoor gezorgd dat duizenden gebruikers met een kapotte Windows installatie achterbleven. De anti-virus software beschouwde user32.dll, een essentieel onderdeel van het besturingssysteem, als een Trojaans paard. "Helaas zorgde de vorige virus database ervoor dat het in legitieme bestanden een virus aantrof. We kunnen bevestigen dat het een vals alarm betreft en hebben meteen een nieuwe virus update uitgebracht die de false positive detectie verwijdert", zo laat de virusbestrijder in een reactie weten.

Gebruikers bij wie de scanner het bestand heeft verwijderd, kunnen die via de Windows installatie CD of de C:\WINDOWS\system32\dllcache map terugzetten. Het probleem dat user32.dll met de PSW.Banker4.APSA Trojan besmet zou zijn, treft zowel AVG 7.5 als 8.

De defecte update zorgt voor een hoop ontevreden gebruikers. "Ik begin mijn vertrouwen in AVG te verliezen" is een van de veel gehoorde klachten. Het probleem wordt voornamelijk op Nederlandstalige fora aangekaart. Het is niet de eerste keer dat AVG met een false positive te maken heeft, vorig jaar was het ook raak. Eerder gingen ook G Data en Avast met user32.dll in de fout.

Bron: http://www.security.nl/artikel/24363/1/AVG_beschouwt_Windows_als_virus.html

Whahaha hoera voor Norton zal ik maar zeggen :D
The person who types this is an Idiot:D

Microsoft: You've got questions, we've got dancing paperclips!
^ Reactie #1 geschreven door Dreams op woensdag 19 november 2008 om 19:02:27.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Ik heb al verschillende pc's gekregen met een error veroorzaakt door AVG. Meeste zijn opgelost (vrij simpel), maar sommigen kon je gewoon niet meer oplossen. Al de bestanden waren beschadigd. Dan heb je wel pech...

Altijd gezegd: Blijf weg van die AVG. Had er zelfs een topic over gemaakt, half jaar geleden ofzo.

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 53.11 % door Dreams op woensdag 19 november 2008 om 19:03:20.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #2 geschreven door Corona op woensdag 19 november 2008 om 19:12:46.
Corona's avatar
Multiviteit: 1388
Niet akkoord. Niet dat ik AVG gebruik, maar op zich is die niet slecht.
Wel een blunder natuurlijk om een database te releasen waar zulk een desastrueze bug in zit. Maar dan moet je Windows ook ogenblikkelijk dumpen, want onze beste vriend "den Bill" durft ook nogal eens regelmatig updates vrijgeven waar onwaarschijnlijke fouten inzitten, die evengoed als pc's doen crashen hebben.
^ Reactie #3 geschreven door Dreams op woensdag 19 november 2008 om 22:41:43.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar ik heb gewoon veel te slechte ervaring met AVG.
Oke, voor een zr standaard gebruiker is dat wel een goede anti-virus, mjah, een standaard gebruiker krijgt weinig of geen virussen binnen.

De manier dat AVG werkt snap ik ook niet echt goed. Ik scan heel mijn pc, die vindt niks, totdat ik die map open waar dat virusje zich bevindt...

Waarom biedt die trouwens de functie "daily scan"? Die moet toch alle virussen kunnen oppikken die opdat moment je pc betreed? Waarom zou die dan nog een extra scan doen?

Ik heb liever Avast! Die doet tenminste zijn werk goed.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #4 geschreven door SMG op donderdag 20 november 2008 om 10:59:07.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Vaak doen antivirus 'slimme' scans. Hierdoor gaan ze enkel scannen waar het populair is om virussen te proppen (c:\windows, c:\program files...). Daar zijn dan ook de meeste virussen actief.

Als jij een map opent (dat valt dus tot de realtime scanner) zal hij automatisch elk ding in die map scannen en een virus vinden als daar eentje zit.

Elke antivirus heeft zijn voor en nadelen. Ik heb graag Avast omdat die ook in het NL aanwezig is en geen ads toont. Echter het enige wat een antivirus doet voor mij is zeggen dat er een virus is. Het verwijderen laat ik meestal aan mijzelf over (vaak lukt het toch niet als hij het doet).
Een standaard gebruiker krijgt weinig tot geen virussen? Ik denk van niet. die beseffen gewoon niet dat ze een virus hebben. Ik heb ooit iemand geweten dat het compleet normaal vond dat er om de 5 min een popup kwam met reclame over wat dan ook. Toen ik die haar PC schoon maakte was het verademing. Standaard gebruikers klikken ook vaak op alles wat ze maar zien (no offence voor de gewone gebruiker) en zijn naef. Ze vullen overal hun email adres in en vinden het dan raar dat ze spam krijgen.

Dat ze ipv constant Word, PowerPoint, Excel, basis HTML,... op school geven eens beginnen met de elementaire beveiligingsregels. En dan heb ik het niet in het bijzonder over virussen (Windows) maar ook de globale dingen. Op Linux kan je evengoed het slachtoffer worden van phishing, etc.
^ Reactie #5 geschreven door navavista op zondag 23 november 2008 om 15:05:51.
navavista heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 522
Totnogtoe heb ik met Avast nooit problemen gehad, maar mensen rennen vaak heel snel naar populaire virusscanners toe als Avast doordat ze van horen zeggen hebben begrepen dat het een goede virusscanner is. Nu kan ik je vertellen dat hij bij mij nooit een virus vond op mijn pc, terwijl mijn pc vol zat met virussen. Meteen toen ik Avast aansloot vond hij bij de 1e scan al een virus, terwijl Avast daar steeds overeen ging alsof er niets aan de hand was. Het doet me denken aan Windows defender, heeft ook goede recenties maar vindt nooit virussen. Niet dat ik wil hoor dat ze iets vinden, maar als ik weet dat er iets is moet je erop kunnen vertrouwen dat het gevonden zal worden door mijn virusscanner.
^ Reactie #6 geschreven door een gast op zondag 23 november 2008 om 16:54:12.
Avast vond geen virus dat Avast wel vindt ?

Je haalt iets door mekaar.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen