Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Vragen ivm het installeren van Ubuntu 8.10

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Dreams op zaterdag 1 november 2008 om 17:24:02.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Hallo,

Ik wil Ubuntu 8.10 installeren, maar ik heb al meteen een probleem. De ISO File is over de 700MB en blijkbaar kan je (ik in ieder geval) die ISO bestand niet op een DVD plaatsen, Nero vraagt hier een CD-R/RW voor. Ligt het aan Nero of kan je dat echt niet op een DVD plaatsen?

2de vraag: Bootmenu van Ubuntu, laadt dat zich in het Ram geheugen of in de HDD? Want ik wil mijn bootmenu hier ongewijzigd laten door Ubuntu op een 2de HDD te installeren.

Alvast bedankt.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #1 geschreven door Bebo op zaterdag 1 november 2008 om 20:17:47.
Bebo's avatar
Multiviteit: 172
geen idiee ivm iso

ivm bootmenu, ik neem aan dat je daarmee het (GRUB)menu bedoelt dat je ziet vlak na het opstarten (waar je het OS kan kiezen dat je wil opstarten). Dit menu is een lijstje dat in een tekstbestand op je HD staat (in je linux partitie /boot/grub/menu.lst). Ik denk wel dat het in het ram geheugen wordt geladen.

het probleem snap ik wel nog niet.
^ Reactie #2 geschreven door Dreams op zaterdag 1 november 2008 om 20:34:51.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
Ik wil dus het bootmenu van ubuntu zien, enkel als ik mijn 2de HDD instop.

Op het moment werk ik op een Dual boot; XP en Vista. Ik wil niet dat Ubuntu daarbij gemixt wordt.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #3 geschreven door SMG op zaterdag 1 november 2008 om 21:07:02.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Waarom een DVD opofferen als het op een cd gaat? Althans bij mij ging Ubuntu toch op cd :p

Bootmenu, installeer Ubuntu gewoon terwijl er geen andere schijf inzit tenzij die dat jij wilt waar het opstaat. Ubuntu zal GRUP op die schijf zetten met Ubuntu en zal dus je Windows MBR ongedeerd laten ;)
Stel vervolgens in in je BIOS dat je standaard van die schijf zal booten waarop je het vaakst zal werken (dus ofwel de HDD waar Windows op staat ofwel die met Ubuntu). Wil je met Ubuntu werken? Dan ga je tijdens het opstarten kiezen om een andere opstartschijf te nemen (vaak heeft een BIOS daar een snel menu voor, bij mij is dit F11, je gaat hier niet mee in de BIOS, maar je krijgt dan wel een lijstje met mogelijk opstart apparaten).

Gaat helaas niet bij IDE schijven omdat die werken met Master slave gedoe.
^ Reactie #4 geschreven door Dreams op zaterdag 1 november 2008 om 21:18:26.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
Hmm, oke, ik zal het is proberen, ik laat je nog wel iets weten.
^ Reactie #5 geschreven door Dreams op zondag 2 november 2008 om 16:18:01.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
Blijkbaar krijg ik geen internet, moet ik de drivers installeren? Zoja, waar kan ik die vinden?
^ Reactie #6 geschreven door SMG op zondag 2 november 2008 om 16:35:52.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Op de site van de fabrikant heb je misschien geluk. Is het daar niet dan zal je naar homemade dingen moeten gaan zoeken (van Linux distributies). Zo heeft OpenSuse de rommel geluidsdrivers Alsa die je vaak kan gebruiker als je eigen geluidskaart niet gevonden wordt (had ik voor met mijn Dell). Echter dit zijn ook vrij slechte drivers, daar kan je praktisch geen geluid uit persen :-/

Kortom, je zit in een irritante positie :p. Als je systeem niet volledig is gevonden zal je moeten zoeken en soms is die zoektocht lang... Heb je echter een vrij bekend merk (zoals ik had met mijn Dell latitude D830) is er waarschijnlijk ergens wel een artikel dat uitleg hoe je bv die Alsa drivers kan installeren.

Het grootste probleem met Linux is nog steeds de ondersteuning vanuit de hardware fabrikanten. Zo is ATI en nVidia hun drivers support echt ondermaats waardoor (ik bv) vaak Linux links laten liggen. Ook zal je merken dat Firefox zonder Flash goed werkt, maar eens Flash ge´nstalleerd een slak wordt. Ook daar kan Adobe het maar niet voor elkaar krijgen om fatsoenlijke Flash players te maken.

Is eigenlijk een beetje hetzelfde met browsers. Er zijn nog steeds veel teveel websites die niet fatsoenlijk werken op Opera, dus besluiten de meeste mensen dat Opera slecht is. Zelfde met Ubuntu, het OS is niet slecht, het wordt gewoon niet goed ondersteunt.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen