Multidesk.be » Forums » Printers, scanners & plotters » Printer delen zonder netwerk?

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pascal op maandag 20 oktober 2008 om 11:19:03.
Pascal's avatar
Multiviteit: 214
Hallo

is het mogelijk een printer te delen tussen 2 laptops...via en usb-hub ofzoiets?
we zitten wel op internet maar niet op een netwerk (ingewikkelde situatie op het werk...) dus delen via netwerk zal niet lukken. Volgens een collega is er een 'tussenstukje' waarop je meerdere usb uitgangen kan steken.

Iemand wat meer info of prijzen?

merci
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op maandag 20 oktober 2008 om 11:37:29.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
In principe zal dat wel gaan, net als je bestanden deelt. Het gemakkelijkste lijkt mij echter nog een cross-over kabel of (indien de laptops een draadloze netwerkkaart aan boord hebben) een Ad-hoc netwerk.

In principe kan je ook gewoon een switch gebruiken en er enkel de twee laptops aan hangen hé.
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door Pascal op maandag 20 oktober 2008 om 16:30:21.
Pascal's avatar
dit is net wat we willen vermijden. Geen draadloos of netwerk gedoe.

Bestaat er geen 'toestel' op de printer aangesloten worden, twee usb stekkers erin en printen maar?
^ Reactie #3 geschreven door SMG op maandag 20 oktober 2008 om 16:50:54.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Dat is juist iets wat de meeste mensen willen vermijden, nog meer USB rommel ;)
Netwerkprinters worden voornamelijk aangesloten via een UTP kabel aan het huidige netwerk. Deze printer krijgt dan een IP adres en de rest is simpel ;)
^ Reactie #4 geschreven door CaveCat op maandag 20 oktober 2008 om 23:03:05.
CaveCat's avatar
Multiviteit: 23
Als je printer en PCs nog een parallelle poort hebben , dan bestaat er wel een soort switchje , maar die moet je wel elke keer op de juiste poort "richten" (toch de modellen die ik al gezien heb) , dat werkte met zo'n draaiknop.

Dat tussenstukje bestaat wel , dat heet een USB Hub , maar dat brengt gewoon meerdere USB poorten naar een PC , wat jij wil kan dat niet.
David Hasselhoff - uw waarborg op een warme kerst !
^ Reactie #5 geschreven door Pascal op dinsdag 21 oktober 2008 om 09:19:39.
Pascal's avatar
ok, stel, ik wil die printer op het netwerk gooien...moet die dan op de modem? Ze hebben hier een bakje gezet waar onze netwerkkabels uitkomen...(een Firebox SOHO6, watchguard). Kan ik dan een nieuwe netwerkkabel aansluiten van de printer naar de bakje...en hoe krijg ik die dan in het netwerk?

Ik denk niet dat we die printer op een laptop moeten zetten en dan delen want niet elke laptop is iedere dag aanwezig!

groet
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 17.57 % door Pascal op dinsdag 21 oktober 2008 om 09:26:22.
^ Reactie #6 geschreven door SMG op dinsdag 21 oktober 2008 om 10:32:14.
SMG's avatar
Moderator
Wat ik ervan kan lezen (van de Firebox) is dat het een router is (voor kleine bedrijven). Dus kan je hieraan een printer hangen mits de printer een netwerkpoort heeft.
Je kan een printer een netwerkpoort schenken door een tussenstuk te kopen. Hiermee zal hij aanspreekbaar zijn vanaf het netwerk (dus kan je er printopdrachten naar sturen). Dan zou je in dezelfde situatie komen als bij mij.

Mogelijke oplossing:
Ik zit hier met een netwerkprinter die aangesloten is op de router (hij krijgt dus een IP adres van de router). Je kan dit IP uitzoeken door een IP scan te doen op je netwerk (normaal gezien antwoord hij dan terug ;)). Dat IP is bij mij 192.168.1.107. Ga hiermee naar de wizard om een printer toe te voegen en kies je voor lokale printer (klinkt naar maar volgens Windows is het een lokale printer), bij poort kies je om een nieuwe poort aan te maken (een standaard ICP/IP poort). Een nieuw wizard springt open en daarin vul je het IP adres van de printer (poort naam mag je laten hoe hij het zet ;)).
De rest is simpel, printer identificeren (zoals driver kiezen etc).

Sommige routers hebben wel een print poort, misschien de jouwe?
^ Reactie #7 geschreven door Pascal op dinsdag 21 oktober 2008 om 10:45:29.
Pascal's avatar
Ik weet niet hoe een printer poort eruit ziet bij een modem. Ik zie 5 netwerk-poortjes: van 0-3 + WAN-poortje, dan nog een OPT poortje waar niets inzit.

In de printer zit er wel een netwerk-achtige poort.

Dus als ik een zo een netwerk kabel tussenhang zou het moeten lukken?

ik ga hier op zoek naar zo'n kabel...
^ Reactie #8 geschreven door SMG op dinsdag 21 oktober 2008 om 11:04:16.
SMG's avatar
Moderator
Als je echt een printpoort zoekt op je model/router/... dan moet dit een USB of LPT poort zijn. Als je dit niet hebt moet je zien of je printer een ingang heeft voor een UTP kabel, als die dat niet heeft moet je in de winkel een netwerkkaart vinden voor je printer (dit is een soort van adapter waar je aan de ene kant een USB of LPT poort hebt dat je dus aan de printer aansluit en aan de andere kant een UTP kabel kan insteken).
^ Reactie #9 geschreven door Pascal op dinsdag 21 oktober 2008 om 11:09:07.
Pascal's avatar
Ok, ik heb getelefoneerd met de 'informatica dienst'. Blijkbaar kunnen we GEEN netwerk maken met onze twee laptops en printer... alhouwel ik dat ten zeerste betwijfel. Maar voor de goede vrede blijf ik er liever af.

Enniewhoe, het zal dus via een printserver moeten...iemand enige ervaringe hiermee? De winkel stelt mij volgende opties voor:
- Netgear PS101 Print Server/1xENet RJ45
- Belkin PrinterServer/Wless G

Rekening houdend dat we NIET op een netwerk kunnen, hoe sluit ik dit aan op mijn printer -> laptop...?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.29 % door Pascal op dinsdag 21 oktober 2008 om 11:09:19.
^ Reactie #10 geschreven door SMG op dinsdag 21 oktober 2008 om 11:22:05.
SMG's avatar
Moderator

Randinformatie

Hmm, als je een informaticadienst hebt, waarom gewoon niet aan de informaticadienst zeggen: Jullie moeten het mogelijk maken dat deze printer van overal kan printen ;)
Ze zeggen wel wat je niet mag doen, maar ze zeggen niet wat je wel mag. Leuke informaticadienst, geen wonder dat er zoveel mensen een afschuw voor hebben.
^ Reactie #11 geschreven door Pascal op dinsdag 21 oktober 2008 om 12:50:39.
Pascal's avatar
het probleem is dit: wij werken binnen een provinciegebouw. Een hele tijd geleden heeft die provincie in dit gebouw, alle vzw's buitengegooid. Er zijn er toen toch nog enkele overgebleven. Die vzw's hebben nu een cvba opgericht. Daar werk ik voor. je begrijpt dat niet iedereen even blij is dat wij hier zitten...

ze willen zoveel mogelijk vermijden dat die cvba in de administratie van 'het huis' komt. die informatica dienst staat dus niet te springen om ons te helpen...ze hebben internet gelegd, that's it!

dus: HELP!
^ Reactie #12 geschreven door Martijn op dinsdag 21 oktober 2008 om 14:31:56.
Beheerder
Je KAN een printerserver aanschaffen, MAAR het goedkoopste/snelste lijkt mij nog steeds een simpele switch kopen (je zegt dat er Internet ligt, dus dan ligt er ook UTP kabel neem ik aan (meestal grijs, met een RJ45 stekkertje)). Indien je die kabel in de switch steekt, kan je eenvoudigweg de computers met de switch verbinden en de printer gewoon delen via Windows :-).
Martijn Wouters
^ Reactie #13 geschreven door Pascal op dinsdag 21 oktober 2008 om 14:45:37.
Pascal's avatar

Dixit

Dixit Martijn op 21/10/2008 14:31:56:

Indien je die kabel in de switch steekt, kan je eenvoudigweg de computers met de switch verbinden en de printer gewoon delen via Windows :-).

wat is die kabel...en wat is een switch...en wat kost dat? Is dat nog eens een apart bakje? Zoals eerder vermeld, er staat al een soort modem ding...
^ Reactie #14 geschreven door Martijn op dinsdag 21 oktober 2008 om 22:15:38.
Beheerder
Kabel is een gewone netwerkkabel, meestal grijs/wit maar in principe kan die elke kleur hebben.

Een switch, router, modem.... het ziet er vaak allemaal hetzelfde uit. In een switch kan je meerdere kabels steken, de volgorde maakt normaal gezien ook niet uit.

Dat is inderdaad een apart bakje; de grootte hangt af van het aantal kabels. De kleinste switches zijn doorgaans voor 4 kabels, dat is in deze situatie voldoende (geen nood dus voor 20-40 poorts modellen).
Martijn Wouters
^ Reactie #15 geschreven door Pascal op woensdag 22 oktober 2008 om 09:14:08.
Pascal's avatar
maar je zegt om die netwerkkabel in de switch te steken, maar vanwaar vertrekt die kabel dan? Ik die firewall router mag ik hem niet steken...dan blijft er niet veel meer over he.

En even in mensentaal...hoe werkt een switch...bakje dat aangesloten wordt op de printer, 4 usb poorten om de laptops op aan te sluiten...en printen maar?

of dus misschien een betere vraag, werkt een switch ZONDER netwerk? want dat is er NIET!
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 12.01 % door Pascal op woensdag 22 oktober 2008 om 09:17:34.
^ Reactie #16 geschreven door Martijn op woensdag 22 oktober 2008 om 10:41:47.
Beheerder
In principe, al wat een switch doet, is het netwerk verdelen.

Vergelijk het met een verkeerswisselaar, bijvoorbeeld die op de E313/E314. Je komt van Antwerpen en je kan vervolgens richting Leuven, Nederland of Luik rijden. Een switch doet net hetzelfde, 1 signaal komt in "het bakje" en wordt vervolgens naar de juiste poort gestuurd. Je hoeft hiervoor dus helemaal geen verbinding te maken met een bestaand netwerk. Je kan perfect de twee laptops met een switch verbinden en het enige dat er dan gebeurt, is dat er een kabel hangt tussen beide laptops en je dus, per definitie, een netwerk hebt (waar je dus bestanden en printers kan delen) :-).
Martijn Wouters
^ Reactie #17 geschreven door Pascal op woensdag 22 oktober 2008 om 10:46:37.
Pascal's avatar
schitterend! dat moest ik weten!

en dan nu:
wat is goede switch, wat mag dat kosten en waar haal ik die?
^ Reactie #18 geschreven door Martijn op woensdag 22 oktober 2008 om 10:57:50.
Beheerder
Een goede switch... zoals ik zei, ga niet al te ver zoeken, een simpele 4-poorts switch is reeds voldoende. Wil je geen gesukkel met het instellen van IP adressen, neem dan een router, die hebben doorgaans een DHCP-server ingebouwd die IP adressen uitdeelt.

Beiden kan je normaal gaan halen bij de PC boer om de hoek :-).
Martijn Wouters
^ Reactie #19 geschreven door Pascal op woensdag 22 oktober 2008 om 11:26:34.
Pascal's avatar
en die router...werkt dat met usb of met utp...Want ik heb geen utp gat meer in mijn laptop...daar zit het internet in. Ik heb wel nog USB poorten vrij!
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen