Multidesk.be » Forums » Java » Boek *over java

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pieter op dinsdag 27 november 2007 om 21:58:59.
Pieter heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 68
Weet iemand een goed boek over java en het gebruik van db?
Liefst in het nederlands, mag ook in het engels

Pieter

Opmerking van de crew

Even je titel aangepast voor de duidelijkheid.
Gast = Pieter

Wheeldigger & SMG
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op woensdag 28 november 2007 om 11:01:13.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
Belangrijk: welke versie van Java?
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door Pieter op woensdag 28 november 2007 om 11:33:29.
Java 5

Pieter
^ Reactie #3 geschreven door thekid op woensdag 28 november 2007 om 13:47:53.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Wat dacht je van deze?

Als je iets specifieker kunt zijn kunnen we eventueel ook free tutorials enzo gaan zoeken ;)

Database Programming with JDBC and Java (George Reese)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Pieter op donderdag 29 november 2007 om 10:26:15.
Wat ik vooral wil weten hoe je met een java programma (dat object georienteerd is) kan communiceren met een db (die meestal geen objecten kan opslaan).

Verder zou ik ook mijn resultaat van de db willen weergeven in een java GUI.

Ik heb al gevonden op het internet dat je objecten in een speciale db kan opslaan, maar is dit een goeie oplossing?

Bedankt voor de boektip

Pieter
^ Reactie #5 geschreven door Martijn op donderdag 29 november 2007 om 11:39:45.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
In principe moet je werken volgens een meerlagenprincipe:

Je hebt de presentatielaag (gui), de laag die communiceert met je datastore - je database in dit geval - (data acces objects) en dan een laag die die twee aan elkaar "lijmt": databasewaarden mappen op objecten (value objects).

Concreet zit dus de hele database-specifieke code (communicatie met de database in de DAO-laag. Deze stuurt de gegevens uniform door naar de VO-laag, welke op haar beurt communiceert met de Business logica-laag (welke de GUI van gegevens voorziet).
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #6 geschreven door NightCreature op donderdag 29 november 2007 om 12:26:27.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
In elke applicatie heb je te maken met data vertalingen, of dit nou van nummer waardes naar string is of van deze waardes naar objecten. Hetzelfde geldt voor DB applicaties enkel ben je hier je DB waardes naar je programma data aan het vertalen.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #7 geschreven door Pieter op donderdag 29 november 2007 om 21:34:54.
Dus als ik het goed begrepen heb moet ik ongeveer het volgende doen

connectie met DB
Gegevens ophalen
gegevens in objecten steken
Objecten weergeven in GUI

(en omgekeerd voor iets weg te schrijven)
Wat is dan de handigste methoden om met de objecten te werken eens ze ingelezen zijn? Ik vermoed dat arraylist een optie zijn, maar zijn er betere?

Alvast bedankt
Pieter
^ Reactie #8 geschreven door NightCreature op vrijdag 30 november 2007 om 00:04:57.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
Ik ben geen java programmeur maar een C++ programmeur. Als je de data die je uit de db haalt enkel gebruikt om weer te geven in een GUI zou ik ze opslaan in een vector(dynamisch array) en niet in een object.
Als er allerlei acties moeten worden uitgevoerd zijn de objecten beter.
Als je ze gaat opslaan in een array wanneer ze aangemaakt zijn ben je een harde koppeling tussen db object en de rest van het systeem aan het maken. Beter is om in de functie waarin je de SQL query uitvoert ook een object mee te geven en het dan te vullen.
Dit zorgt ervoor dat je logica in je logica laag blijft en er geen harde koppelingen plaats vindt tussen alle lagen.
Het is dan aan jou om te zien wat je met de objecten doet in de logica laag en hoe ze daar worden aangemaakt en beheerd.

Er is geen makkelijkste manier om er mee te werken en dit komt omdat het allemaal af hangt van wat er met de objecten moet gebeuren en hoe het systeem in elkaar zit.
De methode die ik je net gaf is een methode die voor namelijk in enterprise applicaties wordt gebruikt. En dan voornamelijk in het three tier model.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 17.01 % door NightCreature op vrijdag 30 november 2007 om 00:07:42.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen