Multidesk.be » Forums » Java » Beginner vraag om javahulp

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Datissem op woensdag 7 november 2007 om 13:33:31.
Datissem heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 115
Ik dacht bij mezelf ik begin eraan tot ik vastloop en nu is het zover.
Na een reeks probeersels zoals het opzetten van Netbeans en ook JCreator, hopelijk werken deze mekaar niet tegen, denkelijk niet want JCreator neemt alles over.
Wat heb ik nu gedaan, ik ben nu na alles(cursussen) eens af te lopen, begonnen met http://yexo.blogspot.com/2006/03/java-beginners-tutorial.html
die raad mij dan weer aan om met sdk te beginnen, goed, dan maar daar mee gestart en op hoop van zege tik ik hun eerste beginsel op notepad++ in. Ik sla het op zoals zij aanbevelen maar die javac krijg ik in de dosprompt maar niet aan het werk, hij wordt door die deugniet niet herkend.Ik zie wel dat het in JCreator al denk ik gecompileerd is denk ik, maar run geeft geen goede afloop.
Wie kan mij terug in de rails zetten?
(cheerleader)
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op woensdag 7 november 2007 om 14:33:51.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
In JCreator kan ik je helaas niet verderhelpen, maar in Eclipse zou de code gewoon moeten runnen.

Heb je in JCreator niets zoals een console of iets dergelijks? Daar zou de informatie in geprint moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door thekid op woensdag 7 november 2007 om 14:38:09.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Heb je wel degelijk het Javapath ingevuld zoals hier staat?

Dixit

We zijn nu bijna klaar om te beginnen met het eerste programma. Eerst moeten we nog het path iets uitbreiden. Dit gaat onder windows xp op deze manier: Klik met de rechtermuisknop op deze computer en klik op eigenschappen. Ga naar geavanceerd en klik op omgevingsvariabelen. Nu moet je in het onderste vak de variabele 'path' of 'PATH' selecteren op bewerken klikken. Voor dit stukje ga ik ervanuit dat je de java sdk in de map C:/java heb geinstalleerd, als dit niet zo is moet je hierna C:/java vervangen door je eigen installatiemap. Voeg nu in het tekstvak het volgende toe (zonder aanhalingstekens): ";C:/java/bin/". Nu zijn we klaar om met ons eerste programma te beginnen.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door Datissem op woensdag 7 november 2007 om 17:25:09.
Bedankt voor de respons maar het is wel zo dat ik kan lezen en uitvoeren en dat is wat ik wel degelijk gedaan heb. Die Javac schijnt zo iets te zijn dat alleen door de tutorials kan uitgevoerd worden, bij mij lukt dat alleszins niet.
Nu moet ik wel toegeven, ik ken er niets van, den dieje zegt ge moet jdk downloaden en den andere zegt download sdk, en om den duur weet ge het niet meer wat de reden is als het mislukt. Wat me wel zou helpen is het volgende: smijt die en die programma's eraf en begin met dit of dat programma en dat mag alles zijn als het maar simpel is.
^ Reactie #4 geschreven door thekid op woensdag 7 november 2007 om 18:22:26.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
blijf dan gewoon werken met je favoriete Editor

Dit is in mijn geval de Netbeans (ook al omdat ie mij veel doet herinneren aan de Java Forte edities, waar ie de voorloper van was). Iedere Editor heeft zo zijn eigenlijk mogelijkheden en zijn eigen voorkeur gebruikers.

Ik kan wel geloven dat het wat moeilijk kiezen is in het begin:
- JCreator heb ik persoonlijk geen ervaring mee, dus kan ik er niet mee helpen

- Vroeger was er ook JBuilder van Borland beschikbaar, was een hele goeie maar de gratis versie was iets te beperkt voor professionele applicaties, heb deze suite echter al lang niet meer gevolgd

- Eclipse is een heel goed ondersteunt opensource project, met vele mogelijkheden (meer dan enkel Java, C, php, etc...). Ik gebruik hem niet omdat ik mij meer op mijn gemak voel met Netbeans

- Netbeans 5.5 is de momenteel stabiele IDE, deze draait sterk op alle platformen, en wordt geleverd met de Java SDK, waardoor instellingen maken niet moeilijk is, heeft vooral als nadeel dat ie een trage syntaxis verwerking heeft, en soms wat onduidelijk

- Netbeans 6 beta 2 werk ik nu momenteel zelf mee, heeft verbeterde syntaxis en foutverwerking en werkt heel goed mijns inziens, ondersteunt nu ook al meerdere talen en heeft ook een heel goeie feeling, het blijft echter Netbeans waardoor die voor sommige mensen heel ongemakkelijk aanvoelt, maar dit is zoals ik zeg een kwestie van voorkeur/gewoonte. Een groot voordeel hier is wel dat als je een referentie nodig hebt in een andere java package, de editor hier zelf de voorgestelde imports zal uitvoeren, waardoor je iets minder problemen hebt te weten welke imports je juist nodig hebt om je programma te doen draaien (dit zat er wel al bij bij netbeans 5.5)

Kies dus de editor waarmee je je op uw gemak voelt...

Mijn commentaar was trouwens geen van "leer lezen" maar eerder vanuit eigen ervaring, als ik wil leren programmeren, ga ik ook meestal eerst op zoek naar de code, alvorens de volledige teksten te lezen op de pagina, dus het was eerder uit voorzorg ;)

nu, heb ik ook eens gekeken, de javac zit bij mij niet in mijn path, als ik echter naar de map ga waar ie bij mij ge´nstalleerd staat (in windows C:\program files\java\jdk1.6.0\bin) en daar javac intik krijg ik wel degelijk de uitvoer van het programma. Ik stel dus voor dat je eens in je program files kijkt waar java juist ge´nstalleerd staat en of er wel degelijk een jdk versie aanwezig is
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #5 geschreven door Datissem op woensdag 7 november 2007 om 19:38:28.
Bedankt in elk geval, mijn volgende zet zal zijn een beginapplet te maken in sdk en een in jdk en te zien waar ik mee uitkom. Wat ik met eclipse voorhad en een beetje argwanend reageerde is het volgende: het was een programma dat me wel bekoorde maar owee bijna niet te verwijderen van de computer, toch met veel miserie kwijtgeraakt dus dacht ik maar verder spelen op de naar mijn inziens veilige programma's. Slotsom we blijven proberen, nog een winter voor de boeg.
^ Reactie #6 geschreven door Martijn op donderdag 8 november 2007 om 16:54:24.
Beheerder
Begrijp ik dit goed: Eclipse bijna niet te verwijderen? Gewoon de map verwijderen (en je workspace) en het is in orde :D. Eenvoudiger kan niet :).
Martijn Wouters
^ Reactie #7 geschreven door Datissem op donderdag 8 november 2007 om 19:45:43.
Jaja, echt gebeurd, de pc bleef hangen gedurende een aantal minuten en bij het opstarten nadat ik nogal bruusk afgesloten had, juist hetzelfde, maar ik sluit nooit uit dat het aan mij kan liggen, wie vrij van enz...
Ik zal eclipse nog eens terug installeren en indien hetzelfde geval laat ik iets weten.
^ Reactie #8 geschreven door Martijn op donderdag 8 november 2007 om 21:14:12.
Beheerder
Eclipse moet je normaal gezien gewoon uitpakken (unzippen) en runnen :).
Martijn Wouters
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen