Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » dualboot

0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door StOosh op zondag 31 augustus 2008 om 16:16:43.
StOosh's avatar
Multiviteit: 1526
Hallo,

Ik had graag jullie hulp gehad om een dualboot te doen tussen windows Vista en een linuxdistributie (welke weet ik nog niet, maar ik dacht aan ubuntu studio...)

Ik ben van plan en directe dualboot te doen omdat ik gehoord had dat beide besturingssystemen dan vlotter draaien.

Ik vraag me wel af of dat gaat met vista en of het mogelijk is om te switchen tussen beiden zonder te moeten rebooten?

alvast bedankt
De_Klak

^ Reactie #1 geschreven door SMG op zondag 31 augustus 2008 om 16:46:30.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Switchen zonder te herstarten -> gaat niet ;) Je kan Linux in Windows starten zonder te herstarten maar dat is dan via een virtuele computer. Hiermee heb je een programma die een andere computer zal emuleren (dus een virtuele schijf, virtuele cpu, enz). Dit geeft je als voordeel dat je Linux op Windows (of omgekeerd) kan draaien. Nadeel is echter dat het wat trager gaat en dat je wat beperkter bent in de mogelijkheden -> geen games spelen,...)

Direct dualboot (waar heb je dat gehoord), maar mijn weten bestaat er maar 1 soort dualboot waarbij je tijdens het opstarten een scherm krijgt met de keuze tussen de ge´nstalleerde besturingssystemen.

Een dualboot doe je het beste door via Gparted (zie artikels voor het partitioneren van je schijf) een ongepartitioneerde ruimte aan te maken. De grootte hangt af van welke Linux je wilt gebruiken maar weet wel dat Linux vrij veel schijfruimte in neemt. Neem dus min 20 Ó 30GB als je Linux wat intensief zal gebruiken.
Neem dan je Linux en begin met de installatie. De installer zal zien dat er een ongepartitioneerde ruimte op de schijf is en zal dan automatisch aanraden om deze te gebruiken (zo heb je het minste last van het herpartitioneren ;)). Als je te weinig ruimte hebt overgelaten voor Linux zal hij ook aangeven dat hij de Windows partities zal verkleinen.

Het belangrijkste van alles is dat je goed kijkt wat hij zal doen!!!
Ik raad overigens ook aan om data schijven (dus harde schijven waar enkel data op staan en geen besturingssystemen) te ontkoppelen als je een installatie doet. Ik heb dit onlangs gedaan en dan begint hij de bootloader op een andere partitie te plaatsen en dan zal hij geen dual boot doen ;)
^ Reactie #2 geschreven door StOosh op zondag 31 augustus 2008 om 17:10:52.
StOosh's avatar
OK dus ik zorg dat er een lege partitie is voor handen is en dan kan ik installeren.

die directe dualboot daarmee bedoel ik dat je vanaf het booten al kiest welke OS je gaat gebruiken. En de virtuele die wordt opgestart vanuit het hoofdbesturingssysteem. Maar blijkbaar is dat niet helemaal juist... ( The Kid had me dat gezegd in een PM, maar hij antwoord nu niet.)

Met een Linux-distributie doelde ik op een Ubuntu versie, die zijn toch niet zo zwaar?
^ Reactie #3 geschreven door SMG op zondag 31 augustus 2008 om 19:31:02.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Een virtuele kan je bekijken als een programma dat een besturingssysteem draait in een venster, simple as that ;)

Ubuntu is niet echt zo zwaar, naar eigen mening is hij wel zwaarder dan XP maar dat is mijn mening :p. Je kan hem natuurlijk wel zwaarder maken door er grafische pracht en praat uit te halen. Ubuntu is wel minder zwaar dan Vista (maar dat lijkt mij niet echt zo moeilijk :p).

Een lege partitie is eigenlijk niet juist, het moet ongepartitioneerd zijn. Dus via Gparted (of via de ingebouwde partitie editor dat je in de Live cd zal vinden van Ubuntu -> kijk tussen de programma daar) gewoon je Windows partitie verkleinen maar geen nieuwe aanmaken. Als je dan de installer start zal hij wel weten wat hij ermee moet doen.
^ Reactie #4 geschreven door Wheeldigger op zondag 31 augustus 2008 om 23:06:24.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator

Dixit

Dixit SMG op 31/08/2008 19:31:02:
Ubuntu is niet echt zo zwaar, naar eigen mening is hij wel zwaarder dan XP maar dat is mijn mening :p.
Je kan hem natuurlijk wel zwaarder maken door er grafische pracht en praat uit te halen.

Dit lijkt me niet helemaal juist....
(b) neem er nog ene (b)
^ Reactie #5 geschreven door NightCreature op maandag 1 september 2008 om 05:33:47.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
Ik vond Ubuntu eigenlijk sneller dan WinXP, maar ja das dan ook wel op een heel erg oude bak (750Mhz Mobile Celeron, 256Mib, 16Mib GPU). Maar ik doe dan ook meer grafische dingen onder win dan *nix, wat ik toch eigenlijk wel eens zou moeten doen.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #6 geschreven door StOosh op zaterdag 6 september 2008 om 14:57:38.
StOosh's avatar
OK, ik heb eindelijk mijn internet goed en wel in orde gekregen.
Dus komende week ga ik het erop wagen om een dualboot uit te proberen :D

Bedankt voor de leuke info...

Groeten
^ Reactie #7 geschreven door NightCreature op zaterdag 6 september 2008 om 18:37:55.
NightCreature's avatar
MSc.
Dual boot is het makkelijkst te realiseren door eerst win te installeren en dan pas *nix met grub als boot loader.
Anders om is niet zo heel moeilijk maar dan zou je handmatig de grub bootloader moeten gaan aanpassen. De config file in *nix zijn niet zo heel moeilijk maar als je van een win achtergrond komt is het behoorlijk anders en verwarrend in het begin.
^ Reactie #8 geschreven door StOosh op maandag 8 september 2008 om 19:07:18.
StOosh's avatar
Ik heb een gratis cd-rom bestelt van ubuntu omdat onze datalimiet al bijna bereikt is ( mislukte ubuntu download, bij zo ongeveer 80% liep ie vast...) en we nog een halve maand te gaan hebben.
de download mislukte rond de 85% ... Wat ik wel heb kunnen downloaden is ubuntu studio, wat me heel interessant lijkt, aangezien ik mijn cubase en wavelab niet aan de praat krijg in vista.

maar dus, NightCreature ik waardeer je hulp zeer, maar ik versta je uitleg niet zo goed... :s

Ik heb windows vista (grr) nu al opstaan, maar daarna euh kan ik niet meer volgen :p

groeten
^ Reactie #9 geschreven door NightCreature op dinsdag 9 september 2008 om 02:19:39.
NightCreature's avatar
MSc.
*nix zijn alle unix/linux varianten die je kan bedenken.
Een boot loader zorgt ervoor dat je een keuze lijst krijgt te zien voor dat het Operating system start, hier kun je dan het OS kiezen dat je wil starten. Grub is zo'n programma dat dit doet en het meest gebruikte onder linux.
Als windows al geinstalleerd is zal tijdens de installatie van grub dit gezien worden en aan de lijst worden toegevoegd zodat je het zelf niet meer hoeft te doen.

En voor vista zorg dat je SP1 installeert de aero interface uitzet en de side bar ook, daarna zal vista een stuk sneller werken.
^ Reactie #10 geschreven door StOosh op dinsdag 9 september 2008 om 21:59:43.
StOosh's avatar
ok dat is duidelijk, dus gewoon een programmaatje installeren en ik kan een dualboot uitvoeren? en hoe zat het dan met dat partitioneren e.d. ?

voor vista heb ik al gedaan, alleen wat is de aero interface? is dat het effect dat je Windows zo doorzichtig maakt?
^ Reactie #11 geschreven door NightCreature op dinsdag 9 september 2008 om 23:54:19.
NightCreature's avatar
MSc.
Ja dat is idd het effect dat vista schermen doorzichtig maakt, om dit te kunnen doen wordt er gebruik gemaakt van mogelijkheden van de videokaart.

Je moet natuurlijk eerst een nieuwe partitie aanmaken voor de Linux schijf zoals SMG al aangaf.
Daarna is het de Ubuntu CD in de lade doen en opstarten van de CD. ALs ik het goed herinner herkent Ubuntu de windows partities en de lege partitie.
^ Reactie #12 geschreven door StOosh op donderdag 11 september 2008 om 17:57:30.
StOosh's avatar
wel voila, de aero interface is uit. :)

Deze vrijdag ga ik me waarschijnlijk eens verdiepen in een dualboot opzetten.
Kan ik met de back-up programma van Windows zelf mijn volledige configuratie en bestanden opslaan? kwestie van moest er iets fout gaan zoals SMG al meldde.

groeten ;)
^ Reactie #13 geschreven door StOosh op maandag 22 september 2008 om 20:52:25.
StOosh's avatar
Ik heb net mijn cd'tje van Ubuntu in de bus gekregen!!
maar, sorry jongens ik heb al veel aan jullie hulp gehad, maar ik geraak toch niet wijs uit jullie dualboot artikel...

kan ik ook gewoon dat ISO bestand van Gparted rechtstreeks op een cd branden?
^ Reactie #14 geschreven door NightCreature op dinsdag 23 september 2008 om 00:30:31.
NightCreature's avatar
MSc.
Als je daar een iso van hebt kan dat.
In nero doe je dat door de optie image branden te nemen.
^ Reactie #15 geschreven door StOosh op dinsdag 23 september 2008 om 18:59:39.
StOosh's avatar
ok dan zal ik nero eens installeren :)

kan je ook gewoon de ISO naar het venster van de lege cd slepen en dan braden vie windows?
^ Reactie #16 geschreven door NightCreature op dinsdag 23 september 2008 om 20:17:33.
NightCreature's avatar
MSc.
Niet dat ik weet, ik heb de windows brand services nooit gebruikt. Toen ik eenmaal nero heb ontdekt heb ik nooit een ander brand programma gebruikt.
Geloof dat de windows brand sessies enkel instaat zijn om data op de CD te zetten, en niet om het iso bestand naar losse bestanden op de cd om te zetten.
^ Reactie #17 geschreven door StOosh op dinsdag 23 september 2008 om 22:28:49.
StOosh's avatar
ok, en weet je soms een freeware/opensource programma dat ik kan gebruiken als ersatz? ik heb nero wel liggen hoor, maar zou gewoon graag weten of er alternatieven zijn... ;)
^ Reactie #18 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 23 september 2008 om 22:41:56.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
CDburnerXP :)

En howto burn iso to disk
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 46.82 % door Wheeldigger op dinsdag 23 september 2008 om 22:47:48.
^ Reactie #19 geschreven door StOosh op woensdag 24 september 2008 om 22:00:29.
StOosh's avatar
Ik heb de cd gebrand, en proberen opstarten zoals door het artikel voorgeschreven wordt, maar het lukt niet :(

dit is wat ik doe:
Ik start de pc op druk dan op F12 om de bootvolgorde te wijzigen en dan zet ik de CD-ROM als eerste, hij laadt een zwart scherm met (ik denk) een beschrijving van alle gebruikte poorten zoals USB, IEEE, ... daaronder start hij met 'booting from disc...' en daarna start hij gewoon met het laden van vista...

wat doe ik verkeerd?

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen