Multidesk.be » Forums » Processor, moederbord en geheugen » [Proccesor] CPU warmte, wat klopt nou? (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door zabuza op woensdag 20 augustus 2008 om 03:54:50.
zabuza heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 560
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hallo,

ik heb sinds een maand ongeveer of iets langer een nieuwe cpu.

alleen maak ik mijn zorgen over de hitte, en heb ik het idee dat de pc veel sneller kan dan hij nu is.

ik had eerst een stock koeler op de mobo gezet wegens geen cool pasta meer te hebben.
sinds ik nieuwe cool pasta heb (artic-mx2), heb ik gelijk de Scythe Mugen erop gezet.

Ik weet alleen niet wat de goede warmte is voor mijn cpu.
ook weet ik niet of me voltage goed staat want dit mobotje is vrij lastig om mee om te gaan.

Ik zal hieronder setup + extras toevoegen zodat jullie kunnen kijken of iets fout is, daarna zal ik geheel beschrijven wat ik denk en wil weten.

Set-up:

CPU:
CPU Type DualCore Intel Core 2 Duo E8500
Core Spanning 1.2250 V
CPU snelheid:
CPU Klok 3166.6 MHz
CPU Multiplier 9.5x
CPU FSB 333.3 MHz
Geheugenbus 666.6 MHz
DRAM:FSB verhouding 2:1

Moederbord:
Moederbord Chipset nVIDIA nForce 790i Ultra SLI
Geheugeninstellingen 7-7-7-20 (CL-RCD-RP-RAS)
Geheugen:
DIMM1: OCZ XTC Platinum OCZ3P13332G 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (7-7-7-20 @ 666 Mhz) (6-6-6-18 @ 571 Mhz) (5-5-5-15 @ 476 Mhz)
DIMM2: OCZ XTC Platinum OCZ3P13332G 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (7-7-7-20 @ 666 Mhz) (6-6-6-18 @ 571 Mhz) (5-5-5-15 @ 476 Mhz)

Graka:
Video kaart XFX GeForce 8800 Ultra

Voltages:
CPU Core 1.26 V
+3.3 V 3.23 V
+12 V 12.51 V
+5 V Standby 4.90 V
VBAT Batterij 3.06 V
3.3V Dual 3.23 V
North Bridge Kern 1.31 V
DIMM 1.80 V

GPU Vcc 3.24 V
Vragen:
  1. Wat moet de voltage zijn van mijn cpu?
  2. Wat is de max temp die een cpu mag hebben?
  3. Met welke programma kan ik goed zien wat de echte temp is?
  4. Staat de rest van ook goed kwa voltages?

+ wat doet dit: DRAM:FSB verhouding 2:1? en staat dit goed?

Extra:
  1. Kan mijn pc sneller gemaakt worden dmv instellingen in de bios?
  2. volgens mij staan ergens voltages of instellingen niet goed maar waar?

zijn dingen onduidelijk of moet er meer info bij laat het me weten!
^ Reactie #1 geschreven door arne op woensdag 20 augustus 2008 om 09:52:13.
arne's avatar
Multiviteit: 621
Upgrade Your Life!
Intel Inside!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
OK;

1. Zoals je al zegt in je specs; voltage voor de CPU is 1,225v en je uitlezeing zegt dat het 1,26v is. Niet echt een verschil om je zorgen te beginnen maken hoor. Volgens Intel mag de E8500 mag het voltage hiertussen liggen: 0.85V 1.3625V
1,26v is dus perfect normaal.

2. De maximum temperatuur ligt op 72.4 C voor de Core.

3. Ik weet dat SpeedFan een goed programma is, maar ik denk ergens gehoord te hebben dat SpeedFan soms problemen heeft met het uitlezen van temperaturen bij de 790i chipset. Maar die problemen deden zich vooral voor bij het uitlezen van het systeem temperatuur, er is dus veel kans dat de CPU temperatuur goed uitgelezen wordt.

4. Ik zie volgens jouw specs dat de voltages goed ingesteld staan voor je RAM's, en de voltages komen goed overeen, dus alles lijkt normaal.

Nog wat info:

Specificaties van de E8500: http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPK

SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan435.exe
Q6600 @ 3,2GHz, ASUS P5Q Premium, Corsair DHX 8GB DDR2, HD5770 CrossFire, 2x OCZ Vertex2 60GB RAID0, Nexus 1000W, Scythe Orochi
^ Reactie #2 geschreven door zabuza op woensdag 20 augustus 2008 om 12:34:17.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
bedankt voor je hulp zowiezo erg gewaardeerd,ik heb ook zojuist speedfan geinstalleerd.

Ik zie hier iets dus waar ik een vraag over heb. hij zegt CPU 37 graden, maar core 0 en core 1 zijn 59 graden , ik weet niet van welke graden ik dan uit moet gaan 37 of 59.

en ik heb een Intel E6700 gehad en die werd maar 29 idle en deze is dus warmer.

wat kan ik hieraan doen om hem ook op 29 graden idle te krijgen?
^ Reactie #3 geschreven door Dreams op woensdag 20 augustus 2008 om 18:18:44.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat is best wel een normaal temperatuur voor een E8500. Natuurlijk, de sensoren van de C2D's zijn niet de meest betrouwbare sensoren.

Wat betreft je temperatuur verschil tussen je Core 0 en 1 is best wel normaal. Alhoewel, hier is toch wel een groter verschil dan ik tot nu toe heb gezien, maar het kan dus wel tot 10-15 graden schelen.

In mijn ogen moet je je eigenlijk niet zo druk maken. Draai is orthos en kijk wat je temps zijn in Stress mode. En zit je scyth mugen er wel goed op? Ik heb op verschillende forums gelezen dat veel mensen daar last mee hebben een speciaal aanpassings kit kopen dat door scythe zelf gemaakt is voor een beter compatibiliteit.

Het kan ook goed zijn dat je koelpasta niet juist is aangebracht. Arcitic silver pro 5 is echt wel een aanrader.

Nogmaals, in principe is alles in orde. Als je het toch wel wat cooler wilt krijgen, zal het maar een graadje of 2 schelen.

Laat maar iets horen.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #4 geschreven door zabuza op woensdag 20 augustus 2008 om 18:24:40.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik heb ipv Artic silver 5 Artic mx2 die komt beter uit de test als artic silver 5.

ook zie ik een foutje want core 0 en 1 zijn beiden gelijk aan 59 graden maar hij zegt cpu zelf 34 graden is.

je ziet dit staan:

cpu: 34
cpu0: 59
cpu1:59

dan weet ik niet van welke ik uit moet gaan.
ik heb orthos gedraaid die komt tot ongeveer 57 stressed.

normal kwam hij strsesed niet verder als 45 graden.

ik heb alles goed na gecheckt vast geklikt etc.

ik heb ook voldoende cool pasta niet teveel niet we weinig.
maar hoeveel heid raden jullie aan?

waar haal ik een speciaal aanpassings kit ???
^ Reactie #5 geschreven door Dreams op woensdag 20 augustus 2008 om 18:47:46.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Blijkbaar is die mx2 inderdaad beter. Waar heb je die gehaald? Ik kan hem niet direct opsporen.

Je kijkt toch in je bios h?

Wat bedoel je juist met "normaal kwam hij niet boven de 45C"?
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #6 geschreven door zabuza op woensdag 20 augustus 2008 om 19:00:56.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
de intel duo core 2 E6700 kwam niet boven de 45 graden.

deze procc is wel hoger wat ik niet prettig vind ik wil hem graag op 29 krijgen en stressed ook op 45 zoals mijn oude E6700.

wat bedoelde je met speciaal aanpassings kit?

artic mx2: http://highflow.nl/index.php?target=products&product_id=201
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 13.75 % door zabuza op woensdag 20 augustus 2008 om 19:01:47.
^ Reactie #7 geschreven door Dreams op woensdag 20 augustus 2008 om 19:05:37.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Jah, zelf weet ik niet echt wat het is, maar ik heb er wel veel over gelezen ove rde aanpassings kit van scyth mugen. Ik zal het meteen is opzoeken. Ik kan het ook wel mis hebben hoor.

Je moet wel een E6700 niet vergelijken met een E8500..
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.04 % door Dreams op woensdag 20 augustus 2008 om 19:06:35.
^ Reactie #8 geschreven door zabuza op woensdag 20 augustus 2008 om 19:34:23.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ok, maar kunnen jullie miscchien helpen door middel van mij pc beter te laten coolen?

bv hoeveel cool pasta doen jullie op de cpu?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 22.02 % door zabuza op woensdag 20 augustus 2008 om 19:35:49.
^ Reactie #9 geschreven door arne op woensdag 20 augustus 2008 om 20:01:58.
arne's avatar
Multiviteit: 621
Upgrade Your Life!
Intel Inside!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat hangt ervan af hoe vlak je CPU is en je cooler. Ik heb zelf mijn CPU 'gelapped' of maw vlak geschuurd, idem mijn cooler. Hierdoor hoef ik enkel een zo dun laagje erop doen dat je de processor er lichtjes door kunt zien. Maar doe ik er wat meer op verschilt dat uiterst 1 C van meer warmte dat ik heb.

Ik zou zeggen, doe een gemakkelijke methode: neem een halve rijstkorrel van grootte voor je koelpasta, plaats dus zo'n beetje in het midden van de CPU, plaats de cooler erop en maak hem vast, dan kan je deze eventueel er weer afhaleen om te zien of er nu genoeg koelpasta tussen zit, hij moet dus genoeg uitgespreid zijn.
Is de koelpasta niet echt uitgespreid is er eigenlijk niet zo'n goed contact tussen CPU en cooler, en zal je wat meer koelpasta moeten gebruiken.
Is de koelpasta wel goed verspreid, dan hoef je niet zorgen te maken dat de CPU niet goed gekoeld wordt.

Hoop dat je hiermee wat verder kan. ;)

Opmerking van de crew

Het woord "spreiden" en afgeleiden daarvan,
worden echt met een EI geschreven, niet met IJ ;)
(Op verzoek aangepast van iemand die u eens op professionele manier wat tanden afhandig wilde maken, en wel zonder medische noodzaak ;) )

Wheeldigger
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.32 % door Wheeldigger op zaterdag 23 augustus 2008 om 21:16:19.
Q6600 @ 3,2GHz, ASUS P5Q Premium, Corsair DHX 8GB DDR2, HD5770 CrossFire, 2x OCZ Vertex2 60GB RAID0, Nexus 1000W, Scythe Orochi
^ Reactie #10 geschreven door zabuza op zaterdag 23 augustus 2008 om 19:20:04.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ok, ik vind toch dat hij warm is en wil dit niet, ook kunnen julie mij misschien helpen want soms valt me pc uit en lijkt hij in standby modus te zitten maar hij doet niets meer dan, en dat gebeurt zomaar opeens.

ook krijg ik soms dat hij zonder error restart uit het niets waarom weet ik dus niet.

ook zei een meneer van xfx van mobo fabrikant, dat ik timing van memory beter op 2T kon zetten ipv 1T aangezien dit beter was voor 1333 geheugen, klopt dit ook en/of kan dit schadelijk zijn?
^ Reactie #11 geschreven door Dreams op zondag 24 augustus 2008 om 01:03:47.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Vind je dat nu echt warm? Volgens mij versta je echt niet dat de CPU's verschillend zijn van mekaar. De Athlon X2 6000+ staat meestal standaard op +60 C.

Wat betreft je reboots. Wat voor een voeding heb je? Heb je toevallig je rams geklokt? Natuurlijk, een 1333 ram loopt niet graag op 1T maar liever op 2T. Maar als dat standaard settings zijn, zou ik het toch laten tenzij het niet anders kan.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.5 % door Dreams op zondag 24 augustus 2008 om 01:04:29.
^ Reactie #12 geschreven door zabuza op zondag 24 augustus 2008 om 01:12:48.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik had het eerst op 1T zo stond het eerst, ik heb het op 2T gezet maar weet niet of daardoor me computer reboot.

ik heb een OCZ gamerXtreme voeding 850 watt.
^ Reactie #13 geschreven door Dreams op zondag 24 augustus 2008 om 01:14:43.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik ga je morgen wel verder helpen, ik ben erg moe, cu...
^ Reactie #14 geschreven door zabuza op maandag 25 augustus 2008 om 13:30:39.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
en kan je noghelpen dreams?
^ Reactie #15 geschreven door Dreams op maandag 25 augustus 2008 om 16:13:53.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Oke, had even de topic uit het oog verloren. Dus, het probleem is dat je pc af en toe uit valt. Dit kan echter heel veel redenen hebben, maar we gaan het stap voor stap is uittesten. Eerst en vooral zou ik je aanraden om een andere gpu te proberen (ik haat mobo's zonder on-board...) en kijk of dat de pc nog steeds uitvalt. Valt die uit? Probeer andere soort latjes, of wissel ze eens. Zet er ntje uit, kijk. Draai orthos voor een tijdje, zie of dat je cpu geen errors geeft.

BIOS upgrade doet soms wonderen.

Laat maar iets horen.
^ Reactie #16 geschreven door zabuza op maandag 25 augustus 2008 om 17:33:59.
Dribbbler!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
andere gpu?...

ik heb echter mij 2T weer verandert naar 1T en nu valt hij nog niet uit.

toch wil ik echt mij graden omlaag halen, en graag dat me pc toch sneller loopt, kan je daarbij misschien helpen? en misschien helpen met de airflow goed te krijgen?
^ Reactie #17 geschreven door Wheeldigger op donderdag 3 mei 2012 om 01:43:11.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Opmerking van de crew

En of meerdere berichten werden thuisgebracht in een nieuw onderwerp zodoende alles overzichtelijk te houden. Dat nieuwe onderwerp kan je hier terugvinden.
Wheeldigger
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten