Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Na installatie ubuntu 7.10 kan niet meer booten in Xp

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door aspire op zaterdag 27 oktober 2007 om 13:02:30.
aspire heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 123
Hello

Ik heb juist terug ubuntu 7.10 geinstalleerd maar nu boot hij direct in ubuntu, dus ik kan kan niet meer kiezen voor xp , hoe kan ik het fixen ?

Alvast bedankt !
^ Reactie #1 geschreven door thekid op zaterdag 27 oktober 2007 om 13:12:01.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Dat is raar, normaal moet je xp bij het bootmenu staan,
je kan evt eens GAG op een cd zetten, en met deze cd je Windows opnieuw booten, deze installeert zich nog niet op de schijf, dus kan je eerst eens kijken wat er mis is ;)

je kan natuurlijk Grub opnieuw installeren, of Lilo gebruiken, maar daar weet ik zelf niet zozeer het fijne van (tenzij dat ik heel voorzichtig ben met GRUB :))
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door aspire op zaterdag 27 oktober 2007 om 13:17:14.
En als ik geboot heb met GAG wat dan ?

Kan ik nergens instellen in linux voor te booten ?
^ Reactie #3 geschreven door thekid op zaterdag 27 oktober 2007 om 13:31:23.
thekid's avatar
Moderator
ja, je kan het instellen via GRUB (dat is de bootloader bij Ubuntu), maar ik weet daar zelf vrij weinig over, het is wel wat werk.

Zie hier: http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Invoking-grub-install.html
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door aspire op zaterdag 27 oktober 2007 om 13:56:55.
per totaal kan nergens meer booten zelf niet in ubuntu meer. Door GAG
^ Reactie #5 geschreven door aspire op zaterdag 27 oktober 2007 om 16:45:49.
mischien in GRUB /boot/grub/menu.lst dat toevoegen

title Windows Xp
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

Maar als ik wil opslaan komt dat erop

Kan het bestand ‘/boot/grub/menu.lst’ niet opslaan.
U heeft de benodigde rechten niet om het bestand op te slaan. Ga na of u de locatie juist heeft ingevoerd en probeer het opnieuw.

Hoe moet ik dan opslaan ?

Alvast bedankt !
^ Reactie #6 geschreven door thekid op zaterdag 27 oktober 2007 om 19:18:35.
thekid's avatar
Moderator
Het is best deze file als root te benaderen via het naar root gaan via terminal su, of via sudo gedit /boot/grub/menu.lst of via gksu gedit /boot/grub/menu.lst

alle commando's zien er in orde uit anders. Via GAG moet het zekers mogelijk zijn om op zijn minst uw Windows te booten, haal anders eens in ubuntu de Gnome Partition Manager af en kijk eens of alle partities nog in orde zijn...
^ Reactie #7 geschreven door k_a_lf op zondag 28 oktober 2007 om 13:13:41.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!

Dixit

Dixit aspire op 27/10/2007 16:45:49:
Maar als ik wil opslaan komt dat erop

Kan het bestand ‘/boot/grub/menu.lst’ niet opslaan.
U heeft de benodigde rechten niet om het bestand op te slaan. Ga na of u de locatie juist heeft ingevoerd en probeer het opnieuw.

Hoe moet ik dan opslaan ?

het makkelijkste is daar in te loggen als root, kan ook via de terminal maar das iets meer omweg natuurlijk:-):-d
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #8 geschreven door aspire op maandag 29 oktober 2007 om 22:34:29.
Bedankt iedereen, maar het is mij niet gelukt om in Xp te booten, xp opnieuw geinstalleerd. Ubuntu 7.10 kan nu in NTFS lezen en schrijven , bij ubuntu 7.04 moest je nog ets instellen.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen