Multidesk.be » Forums » De lounge » Favoriete ontwikkel omgeving

• Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door thekid op dinsdag 16 oktober 2007 om 13:07:09.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ben eens curieus, van iedereen die hier wat programmeert, wat hun favoriete programmeer omgeving is, evt ook waarom :)

Voor mij is het over het algemeen C# voor windowsontwikkeling, in Visual Studio Standard (vanop de launch in 2005 :)).

In linux programmeer ik het liefst onder Java (en da werkt ook sowieso in Windows, dus da's wel nog een extra pluspunt), in Netbeans. Sinds kort terug ontdekt, en moet zeggen het gaat makkelijk om Java weer onder de knie te krijgen, en veel resources voor online :)

Het Mono project heb ik al getest, maar ik zou me er meer naar moeten toespitsen. Hun MonoDevelop IDE vond ik echter nog niet super, en met Eclipse werken heb ik momenteel nog niet geprobeerd, misschien eens in de toekomst.

Voor Webdesign werk ik nog steeds met ouwe getrouwe ASP, en als "IDE" Crimson Editor, vooral zijn project manager, en zijn zoeken in bestanden vanuit de gui zijn heel handig, en goeie syntax ondersteuning. Firefox als basis testbrowser, controle in andere browsers na eerste evaluatie project.

Qua Database beheer gaat mijn voorkeur uit naar MySQL Server 5.0. Goeie en stabiele server, en goeie ondersteuning in zowel Windows als Linux omgeving, eenvoudig aan te spreken via zowel jdbc als odbc, en dus mijn standaardkeuze. Voor GUI Tools gebruik ik de community tools MySQL administrator en MySQL Query browser. Ben net ook begonnen met het testen van DBDesigner, maar nog niet veel tijd gehad voor deze.

En uiteindelijk, voor alle tekeningen of affiches die ik moet maken, gebruik ik The Gimp, zowel in Linux als in Windows.

Grootste reden is om eens te kijken wat jullie bij voorkeur gebruiken, en om eventueel nieuwe software te leren kennen, die wel intressant kan blijken :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #1 geschreven door NightCreature op dinsdag 16 oktober 2007 om 13:45:28.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voor mij is het Visual Studio voornamelijk C++ met plugin Vissual Assist X.

Doe geen db, web development dus heb daar geen ides voor.

In linux gebruik ik gewoon vi en gcc, lekker kaal maar ik doe dan ook niet veel voor linux.

paint .NET gebruik ik eigenlijk het meeste maar kan ook werken met photoshop en gimp

blender of 3ds Max voor 3d models.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.09 % door NightCreature op dinsdag 16 oktober 2007 om 13:47:30.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #2 geschreven door thekid op dinsdag 16 oktober 2007 om 14:27:27.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Blender :) Ook een tijdje mee bezig geweest, maar heb echt de tijd niet om mij daar in te verdiepen, 't is wel een fenomenale studio natuurlijk :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door Suriv op dinsdag 16 oktober 2007 om 17:42:41.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voor mij kan er niets op tegen Visual Studio 2005 Professional.
C#.NET, VB.NET, J#.NET en C worden gebundeld in een grafisch mooi ingepakt geheel.
Ook heeft VS een prachtige debugger (ivgl met VB6 dan).

Het enige negatieve is dat het een lomp programma is, ik kan me voorstellen dat sommige computers het niet kunnen draaien. Ook pech voor Vista-gebruikers, want daar draait het allesbehalve soepel, maar met SP1 is er toch wat verbetering in gekomen.

Andere dev omgevingen heb ik nog niet geprobeerd, één keer een magere poging gedaan om met NetBeans (Java) te werken, maar dat is op de klippen gelopen.

HTML/CSS/ASP/JS gebeurt via Notepad++ (niets boven Notepad++), waarbij de code dan via IIS 5.1 in Firefox 2 bekeken wordt (h).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 9.6 % door Suriv op dinsdag 16 oktober 2007 om 17:44:11.
^ Reactie #4 geschreven door thekid op dinsdag 16 oktober 2007 om 18:24:37.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Daarvoor vind ik persoonlijk de Express Edities wat leuker om mee te werken, snel en weinig geheugen opslorpend en hoegenaamd dezelfde functies (behalve meerdere projecten in 1 laden, wat setup mogelijkheden die anders zijn).

Netbeans vergt inderdaad wat aanpassing, maar ik moet zeggen, het blijft leuk werken, ben vooral al blij dat ze geen standaard flowlayout meer doen, maar dat je nu ook manueel al uw controls mooi kunt uitlijnen, vroeger was da een ramp in java

Notepad++ vind ik inderdaad ook een goedje, maar crimson editor blijft de betere voor mij hier, maar da zal wel gewoon persoonlijke voorkeur zijn, 'k heb ze hier nl ook alle twee staan ;) :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.15 % door thekid op dinsdag 16 oktober 2007 om 18:25:25.
^ Reactie #5 geschreven door NightCreature op dinsdag 16 oktober 2007 om 18:24:48.
NightCreature's avatar
MSc.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ah VS 2008 Beta 2 is ook netjes maar astenblieft geen 2003
^ Reactie #6 geschreven door k_a_lf op dinsdag 16 oktober 2007 om 19:22:20.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
favoriete is bij mij niet echt van toepassing:-p Op school gebruik ik Visual C# Express Edition en Visual Web Developper of Visual Studio 2005 Professional afhankelijk van in welk lokaal we zitten en thuis eigenlijk net hetzelfde afhankelijk van welke pc ik gebruik dan:-d. Maar aangezien ik nog maar ik er nog maar een paar maanden eens 2uur in de week op school mee bezig ben kan ik er nog niet echt een oordeel over vellen aangezien ik me er nog niet bepaald in verdiep:-p:-d

EDIT:
allemaal de 2005 versies wel;-):-p:-d
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.78 % door k_a_lf op dinsdag 16 oktober 2007 om 19:23:00.
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #7 geschreven door NightCreature op dinsdag 16 oktober 2007 om 20:00:50.
NightCreature's avatar
MSc.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb ook de borland omgevingen gebruikt voor Delphi, C++ en Java. Nu moet ik zeggen dat ik enkel de 5 versies voor Delphi en C++ heb gebruikt en deze vond ik verschrikkelijk daarnaast had ik ruzie met deze compiler. Deed nooit wat ik wilde dat ie deed. Die van java was de 2005 versie en die is een stuk beter.
^ Reactie #8 geschreven door Simon op dinsdag 16 oktober 2007 om 20:42:24.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voor mij beperkt het ontwikkelen zich enkel nog tot webdesign :). Ik ben wel bezig in C++, maar om het echt programmeren te noemen is mijn niveau nog veel te laag :D.

Voor HTML, CSS, PHP, ... werk ik nog altijd in dreamweaver. Wel uitsluitend in code-view. Ik heb al verschillende andere editors geprobeerd, maar dreamweaver werkt voor mij nog steeds het gemakkelijkst :).
Voor de rest draait alles in Apache (PHP 5.2.4, MySQL 5.0.45) en test ik mijn website met Opera, Firefox, IE 7 en IE 6.
^ Reactie #9 geschreven door SMG op dinsdag 16 oktober 2007 om 22:20:29.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voor het moment:
Voor java gebruik ik Eclipse met een loodzware UML plugin. Prachtig programma eclipse, maakt het werk veel lichter. De UML plugin is om steeds een goed overzicht te houden van de code.

Voor PHP gebruik ik vooral Notpad++. Klein, krachtig en goede syntax aanduiding. Als databank gebruik ik normaal gezien MySQL maar door beperkingen moet ik PostgreSQL gebruiken.

Voor SQL gevruik ik pgadmin (Postgres beheerprogramma). Is niet speciaal, is wel leuker werken dan met een webgebaseerde toepassing.
^ Reactie #10 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 16 oktober 2007 om 22:34:32.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

Doka?
:D
^ Reactie #11 geschreven door thekid op woensdag 17 oktober 2007 om 04:27:50.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Wel, ik vind Dreamweaver ook wel een leuke omgeving, maar het is niet nodig voor pure webdesign, en voor php bestaan er ongetwijfeld nog betere opensource pakketten, maar het blijft natuurlijk een beest van een programma, vooral de ingebouwde FTP verbinding vind ik heel handig.

en SMG, db designer ondersteunt ook PostgreSQL ;) Misschien nog iets om eens uit te proberen :)
^ Reactie #12 geschreven door SMG op woensdag 17 oktober 2007 om 05:59:24.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik zal het is testen merci voor de tip ;)
^ Reactie #13 geschreven door Simon op woensdag 17 oktober 2007 om 21:08:28.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit thekid op 17/10/2007 04:27:50:

Wel, ik vind Dreamweaver ook wel een leuke omgeving, maar het is niet nodig voor pure webdesign, en voor php bestaan er ongetwijfeld nog betere opensource pakketten.

Dat is zeker zo, maar ik ben nu dreamweaver gewend en heb het tot mijn beschikking. De functies in code-view zijn goed genoeg voor mij: HTML code-completion, info voor parameters bij PHP-functies, project manager, ....

Oja, voor het grafische blijft het nog steeds Photoshop en Illustrator :).
^ Reactie #14 geschreven door Merijn op woensdag 17 oktober 2007 om 22:26:53.
Merijn's avatar
Multiviteit: 300
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Wij gebruiken op school:
Borland Together en Eclipse voor Java (thuis af en toe Netbeans),
LegacyJ voor Cobol
en Textpad voor html,... .

Grafisch: Photoshop, Illustrator, The Gimp
^ Reactie #15 geschreven door NightCreature op donderdag 18 oktober 2007 om 12:25:38.
NightCreature's avatar
MSc.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Waarom COBOL????
^ Reactie #16 geschreven door SMG op donderdag 18 oktober 2007 om 12:41:42.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Omdat sommige scholen nog Cobol geven :-/ KHLeuven is er ook nog zo eentje (spijtig genoeg).
Ze zetten dat dan onder programmeren van administratieve toepassingen zo klinkt het niet oud :D

Ik had vorig jaar ook nog, toen gebruikte ik er JEdit, maar ik raad het programma (en ook dat taal) niet veel mensen aan. Cobol is in de tijd van vandaag een saaie taal geworden. Het is een taal die heel zelden nog eens gebruikt wordt (vooral banken gebruiken ze nog vanwege de kostprijs van het moderniseren) als basis, er is veel geld mee te verdienen maar de toekomst is er maar pover van.
Nu kan je nog aan de slag om cobol programma's te gaan convertreren naar modernere talen, maar daarna kunnen ze niets meer met je doen.
Ik ken zelf nog iemand die voor een Cobol softwarehuis werkte maar ontslagen is omdat er simpelweg geen werk meer was. (Sorry, mijn beeld is lichtjes gefrustreerd, cobol raakte er maar moeilijk in bij mij :D)
^ Reactie #17 geschreven door joke op donderdag 18 oktober 2007 om 13:33:34.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit NightCreature op 18/10/2007 12:25:38:

Waarom COBOL????

Omdat de grote firma's, niet alleen de banken, werken met mainframes in plaats van pc's wat voor hen "speelgoed" is.

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #18 geschreven door thekid op donderdag 18 oktober 2007 om 13:40:09.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Cobol was leuk :) da was zoals in qbasic text programming :) ik heb mij daar geweldig mee geamuseerd, ik had veel meer moeite om RPG/AS400 in mijnen kop te krijgen, uiteindelijk lukt da wel, maar de syntax was zo nadelig. In Cobol heb ik nog wat leuke dingen geschreven, met mooie TUI's, pijltjes besturing, eigenlijk een kiesprogramma, als opdracht voor school, leraar had het niet azo verwacht allesinds :)

Zou je geloven dat ik geregeld nog eens mijn oude dos qbasic compiler open gooi om nog wat aan qbasic programming te doen, rap een spelleke te schrijven, of gewoon om eenvoudig bestanden om te zetten, back to (q)basics. Het is leuk, 't is weer eens iets anders, had ik Turbo Pascal 7.0 nog, dan zou ik deze ook zeker nog eens durven uittesten, jammer genoeg niet meer beschikbaar :s

@Merijn
Van de 3 omgevingen waarvoor je Java gebruikt, welke vind je zelf de beste? Ik blijft momenteel voor 3 redenen bij netbeans:
- twerkt op zowel windows als linux en de sources zijn compatibel (was met jbuilder in tijde ook zo)
- het werkt goed, ik vind het een aangename omgeving, soms wat traag met correcties van fouten, maar doet zijn werk goed
- Het zit bij den jdk, en 't was het makkelijkst te installeren :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 21.27 % door thekid op donderdag 18 oktober 2007 om 13:43:57.
^ Reactie #19 geschreven door SMG op donderdag 18 oktober 2007 om 14:17:36.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Even Eclipse aanprijzen ;) thekid, je moet het zeker eens proberen:
Positief:
- Geweldige ondersteuning, werkt op Win, Mac en Linux en is zeer simpel om up 2 date te houden. Gewoon de ZIP downloaden er overschrijven. Dit maakt het dus ook mogelijk om op USB stick te zetten voor een mobiele Eclipse ;)
- Volledig OpenBron (Eclipse project werd geschonken door IBM aan de openbron gemeenschap)
- Uitbreidbaar met plugins, zo is Eclipse UML Free versie voor het maken van UML diagrammen, Use Cases, ... een enorm pluspunt bij het gebruik van Eclipse.
- Het werkt met de JRE van Java, dus een JDK is niet nodig. (wat eclipse op USB nog simpeler maakt)
- Alles is simpel overdraagbaar. Je hebt 1 of meerdere workspaces die je simpel kan overzetten naar andere Eclipse omgevingen.
- Kan niet alleen Java aan
- De basis dingen zoals standaard code genereren, goede code aanvullingen, ...

Nadeel:
- Vrij zwaar (maar dat is volgens mij wel een beetje normaal)
  • Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten