Multidesk.be » Forums » Programmeren algemeen » Oberon en Vista

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Meesje op woensdag 10 oktober 2007 om 18:27:32.
Meesje heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 424
Beste,

Kent er iemand iets van Oberon en zoja of er geen update is voor Vista want het werkt daarin niet naar behoren...

Bedankt
thanks multidesk!
^ Reactie #1 geschreven door thekid op woensdag 10 oktober 2007 om 18:58:13.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Wikipedia

Dixit

can mean:

* Oberon (Fairy King), King of the Fairies in French and English literature, famous from Shakespeare's A Midsummer Night's Dream
* Merle Oberon (1911-1979), film actress
* Oberon (opera), an opera by Carl Maria von Weber
* Oberon (moon), a moon of Uranus
* Oberon (programming language) for the Oberon operating system
* Oberon operating system an operating System from ETH Zurich
* Oberon, New South Wales, town in Australia
* Oberon, North Dakota, small town in the USA
* HMS Oberon, British navy ships
* Oberon class submarine was a class of submarine in the second half of the 20th century
* Oberon (band), A musical group from the late 1970s
* Oberon (device), a nonlinear computer diagnostics device
* Oberon (comics), two DC Comics characters
* Oberon (poem), a poem by Christoph Martin Wieland
* Amber (fictional realm) novels, in which Oberon is the king of Order
* Oberon, a brand of wheat ale produced by Bell's Brewery, Inc.
* Planet of the Apes (2001 film), where it is the name of a space station
* Tales of Destiny video game, in which Oberon is a lens-manufacturing company
* Oberon, the king of a shapeshifting race in the Gargoyles animated series.
* Oberon Zell-Ravenheart, co-founder of the Church of All Worlds.
* Oberon B.V, a comic publisher from Haarlem, Netherlands.

Nu, een link van uwen Oberon kan iets meer helpen :D
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Meesje op woensdag 10 oktober 2007 om 19:47:20.
Ja sorry ik bedoelde dus wel degelijk de programmeertaal Oberon 2, ale programmeertaal het is eigenlijk een besturingssyteem. Stelt niet veel voor maar heb het nodig voor school dusja:)

http://www.oberon.ethz.ch/

Vola:)
thanks multidesk!
^ Reactie #3 geschreven door thekid op woensdag 10 oktober 2007 om 23:08:27.
thekid's avatar
Moderator
Als het een besturingsysteem is kan je het evt installeren mbv VirtualBox, in zijn eigenste gesimuleerde omgeving, of met VirtualBox een OS installeren die Oberon wel correct draait.

http://www.virtualbox.org

(voor mijn part mag het ook VMWare,M$ Virtual PC 2004 zijn, maar ik werk graag met VirtualBox en heb er goede ervaringen mee ;)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Meesje op donderdag 11 oktober 2007 om 19:26:44.
Ok Ik heb die virtualbox gedownload en een virtueel besturingssysteem met windows xp gemaakt. Maar dan moet ik het booten van dat systeem instellen en komt er telkens op no boot device found. Hoe moet ik dat juist aanpakken?

Thx
thanks multidesk!
^ Reactie #5 geschreven door thekid op donderdag 11 oktober 2007 om 19:45:20.
thekid's avatar
Moderator
ewelja, je moet natuurlijk wel een installatiecd voorzien van het besturingsysteem, hé ;) Als je windows xp erop wenst te installeren, zal je dus de cd van windows xp in uw cdrom moeten zetten, en in de virtual machine instellen dat de cd moet gemount worden bij het booten van de virtual machine (zie het settings/CD-DVD)

Na de installatie kan je (voor windows/linux/freebsd/mac) de virtualbox additions installeren, zodat uw guest OS een betere ondersteuning heeft voor de virtuele pc, en dat deze dus rapper en beter samenwerken.

Daarna installeer je uwen Oberon...

Ik heb wel gezien dat Oberon ook beschikbaar is als native besturingsysteem, en ik had gedacht dat je eerder deze ging installeren onder virtualbox (minder geheugen nodig, geen extra host install/licentie).

Als je geen Windows ter beschikking hebt, probeer het dan met een OS ondersteunt door Oberon, zoals Linux. Deze draaien ook perfect onder virtualbox.

Denk eraan om bij harddisk instellingen bij voorkeur een fixed sized harddisk te kiezen en geen dynamic sized harddisk, dat werkt voor 1 of andere reden niet zo denderend goed.

Succes ;)
^ Reactie #6 geschreven door Meesje op vrijdag 12 oktober 2007 om 01:13:24.
Ja nu denkik idd dat als ik xp virtueel installeer dat dat mij iets teveel ruimte kost en dat dat nogal overbodig is omdat ik het enkel nodig heb voor oberon. Dus als ik gewoon het besturingssysteem oberon virtueel zou kunnen draaien zou dat ook al goed zijn. Nu wou ik zo'n bootcdtje maken blijkt dat er in via oberon precies enkel floppy's gemaakt kunnen worden maar mijn laptop heeft geen floppy drive:)

Is er een andere manier dat ik het kan booten want heb er niet zoveel verstand van:d
thanks multidesk!
^ Reactie #7 geschreven door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 14:46:16.
thekid's avatar
Moderator
We gaan dat eens ingewikkeld oplossen, hé :D

*EDIT REMARK: indien je de file download in bijlage moet je stap 1 tem 3 niet doen*
Stap 1:
---------
Download oberon0.dsk en rawrite.exe, sla ze op in een map, bvb: C:\oberon

Stap 2:
--------
- Haal een virtuele floppy controler van het internet, deze die ik gebruikte gedurende deze procedure is : Virtual Floppy Drive 2.1
- Start vdfwin.exe, laad de driver in, ga naar drive0, klik op Open, en daarna op create (maakt een nieuwe ram disk aan voor u)
- Klik op format in de drive0 tab (degene waar je nu mee bezig was)

Stap 3:
--------
- Open command prompt (Start -> uitvoeren -> cmd), en ga naar de map waarin je oberon0.dsk en rawrite bewaard hebt, tik in:
rawrite
vraagt welke file te schrijven, maar stelt default oberon0.dsk voor (druk dus gewoon op Enter ;))
- Voer de schijfnaam in (A) en druk op enter (zonder haakjes natuurlijk ;))
- Ge zult zien dat de schijf bewerkt wordt en dat alles geschreven is op de floppy

*EDIT REMARK: Start vanaf hier indien je de img file gedownload hebt in bijlage*
Stap 4:
---------
- Open Innotek Virtualbox
- Click op New
- Vul naar besturingssysteem in (bvb Oberon), kies voor basis (DOS)
- 32 MB ram is ruim voldoende, meer mag natuurlijk altijd maar 't is niet nodig ;)
- 512 MB HDD is ook voldoende, dus maak een nieuwe fixed size hdd aan met 512 MB
- Eenmaal deze afgelopen is, ga je naar Settings->Floppy, selecteer daar Mount floppy en kies voor station A
- Start de VM, oberan installatie wordt gestart... Volg de instructies van op de website die je mij gegeven hebt, en dan bent u klaar ;)

Voila, het is nen helen boterham en 't heeft wat tijd gekost om dit allemaal op te zoeken, maar 't werkt perfect ;) Het enige probleem zal wel zijn dat je op een wat kleine resolutie moet werken, maar dan zet je de resolutie van je host systeem wat beter (800x600) en is dat ook weer opgelost

Extra vragen mogen natuurlijk altijd ;)

** EDIT **
En nog een kleine toevoeging aan dit alles :D

Bijlage: 4dbd1fafc29565ba275c507dade63ca8.zip

Bovenstaande bijlage is de floppy drive image nodig om Oberon te starten en de installatie uit te voeren ;) Dus met dit bestand kan je meteen vanaf stap 4 verder werken :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 12.72 % door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 14:58:58.
^ Reactie #8 geschreven door Meesje op vrijdag 12 oktober 2007 om 17:19:45.
Alvast bedankt voor de vele moeite. Het virtueel draaien lukt nu al maar krijg oberon niet geinstalleerd:) Denk dat er een probleem is met de virtuele schijf. Ik krijg namelijk telkens als ik binnen de installatie van Oberon een nieuwe partitie wil maken Disk0: Error 00,00 instead of 55,AA ofzoiets. Er is dus iets mis met de herkenning van de schijf. Heb je hier evenuteel ook nog een oplossing voor?

We staan in ieder geval al verder:) Thx anyway
thanks multidesk!
^ Reactie #9 geschreven door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 17:30:31.
thekid's avatar
Moderator
Ja, de installatie zelf had ik gestart, maar wegens tijdsgebrek enkel gekeken of ie effectief opstart. We gaan moeten kijken voor een bootdisk, zodat je een FAT 16 schijfje kunt aanmaken op de Virtuele HDD en dan zou Oberon uiteindelijk moeten geïnstalleerd zijn

Partition managers voor zoiets:
- Ranish Partition Manager (Dos bootdiskske en deze doen het prefect, wel vrij archaïsche menu's, dus indien je GUI gewent bent, stel ik gparted voor ;))

- GParted (iso afhalen en laten mounten via virtualbox (CD/DVD laden, floppy afleggen), schijf indelen, opnieuw opstarten met A drive ingeladen met Oberon install image)

Klaar :)

het eenvoudigste is dus: GParted (live cd) afhalen, en de ISO inladen met virtualbox en de HDD indelen, daarna Oberon installeren ;)
^ Reactie #10 geschreven door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 18:40:05.
thekid's avatar
Moderator
@Meesje

Je kan ook nog de bootimg van DOS afhalen en met fdisk de virtuele schijf bewerken, ik had nl zelf wat problemen met gparted om te testen, en heb daarmee dus deze dan gevonden (bij mijn installatie gebruikte ik 6.22 versie van ms-dos, onder img-files)

http://www.allbootdisks.com/download/dos.html

Installatie, FDISK gedoe

- fdisk starten

http://www.multidesk.be/bijlage/c6d84d3e69035ba8e96b655b11ccdbee.jpg

Bijlage: c6d84d3e69035ba8e96b655b11ccdbee.jpg

- optie 1 : nieuwe partitie aanmaken

http://www.multidesk.be/bijlage/e51bca872ab6091f5bcfb602235550f7.jpg

Bijlage: e51bca872ab6091f5bcfb602235550f7.jpg

- optie 1 : nieuwe primaire partitie aanmaken

http://www.multidesk.be/bijlage/a7e671a6277e62626e09f912071eff16.jpg

Bijlage: a7e671a6277e62626e09f912071eff16.jpg

- optie Y : volledige grote hdd

http://www.multidesk.be/bijlage/6af150be7512cb7d191fd7a2cb8f469f.jpg

Bijlage: 6af150be7512cb7d191fd7a2cb8f469f.jpg

- Herstarten PC, na herstart mag je de C: formateren en daarna de virtual machine afleggen

http://www.multidesk.be/bijlage/a9d999c7d5ccf1d57d071eda2ab7a5c0.jpg

Bijlage: a9d999c7d5ccf1d57d071eda2ab7a5c0.jpg

Stel nu de A in als de oberon disk ipv de dos floppy, en start de oberon installatie

Oberon zelve:
- selecteer Config.Disk Standard ATA/EIDE
- kijk eens naar je partities (waar mouse pointer staat :))

http://www.multidesk.be/bijlage/0d73240e8163e6d8c46b8eda2ebb7549.jpg

Bijlage: 0d73240e8163e6d8c46b8eda2ebb7549.jpg

- Edit.Open InstallFiles.Tool
kies voor optie 3, voeg de getallen in zoals ik hierboven heb ingegeven (0 = eerste partitie, 6 = type van de geformateerde partitie (zie partitions.show), 79 = oberon native)

http://www.multidesk.be/bijlage/e3c60aba6c597fc3c0cebbec9a515b76.jpg

Bijlage: e3c60aba6c597fc3c0cebbec9a515b76.jpg
- doe de rest van de optie 3's (Install.InitBootLoader & Install.InitFileSystem)

- Ga terug naar optie 2 en doe de 3 bewerkingen daar (Partition.check, Install.InitBootLoader & Install.ReadInstallDiskette)

http://www.multidesk.be/bijlage/5daba88fe64d39bfd3bf7691fcee1805.jpg

Bijlage: 5daba88fe64d39bfd3bf7691fcee1805.jpg

http://www.multidesk.be/bijlage/d3f2934f7413128b6d99ce5844201812.jpg

Bijlage: d3f2934f7413128b6d99ce5844201812.jpg

- Nu open je de tool Edit.Open Configure.Tool, selecteer je de grafische kwaliteiten, en het toetsenbord (ik koos voor standard VGA en French keyboard) en kies voor een rechtstreekse start van het systeem

http://www.multidesk.be/bijlage/e7f6d2a536281099c1959f309cff9806.jpg

Bijlage: e7f6d2a536281099c1959f309cff9806.jpg

Doe System.Reboot en voila, het eindresultaat ;) *EDIT* vergeet niet de A terug ungemount te zetten ;)

http://www.multidesk.be/bijlage/27ece488a0efd485b6f6d0a3420872c8.jpg

Bijlage: 27ece488a0efd485b6f6d0a3420872c8.jpg
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.68 % door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 19:29:09.
^ Reactie #11 geschreven door Suriv op vrijdag 12 oktober 2007 om 19:40:32.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator

Randinformatie

Ideetje voor een artikel, thekid?
^ Reactie #12 geschreven door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 19:47:53.
thekid's avatar
Moderator

Randinformatie

neen, want ik vermoed dat hiervoor maar weinig intresse is, maar je doet maar wat je niet laten kan ;), ik heb mijn werk al gedaan :D
^ Reactie #13 geschreven door Meesje op vrijdag 12 oktober 2007 om 21:29:50.
Het werkt:d

Thx voor de schitterende uitleg. Nu had ik natuurlijk nog wel een paar vraagjes:)

Hoe kan ik aan de mappen die op de partitie staan. Ale weet nu niet juist hoe het werkt met deze versie van oberon maar met de andere was er een work directory waarin je alle bestanden kon vinden enzo...

Is er een andere manier om dat scherm te vergroten dan je scherminstellingen naar 800 op 600 te zetten want de rest wordt dan wel heel onscherp...

En als laatste had ik nog de vraag hoe je uit het systeem gaat zonder ctr + alt = delete te gebruiken als je bv even ander venster wilt openene. Want ik kan met mijn muiswijzer niet voorbij de randen van het oberonscherm.

Verder echt bedankt voor alle hulp zonder u was het nooit gelukt:)
thanks multidesk!
^ Reactie #14 geschreven door Suriv op vrijdag 12 oktober 2007 om 21:32:51.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator

Dixit

Dixit Meesje op 12/10/2007 21:29:50:
En als laatste had ik nog de vraag hoe je uit het systeem gaat zonder ctr + alt = delete te gebruiken als je bv even ander venster wilt openene. Want ik kan met mijn muiswijzer niet voorbij de randen van het oberonscherm.

In VMware is dat Ctrl + Alt gewoon. Probeer eens of dat met VirtualBox ook werkt.
^ Reactie #15 geschreven door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 21:45:05.
thekid's avatar
Moderator
Ja, er is een manier om dit groter te zetten, ik heb hem thuis onder ubuntu met Vesa 2.0 1024x768 x8 laten draaien, zonder problemen ipv met de VGA kaart, ik heb wel mijn videomemory wat vergroot naar 32 MB (dan kan je ook windows in 1024x768 plaatsen en heb je het volledige scherm voor oberon *hooha* ;))

Ik vermoed dat je de pop-up boxkes van Virtual Box niet gelezen hebt ;) de rechter ctrl toets is nl de toets die je muis terug unlocked van het Virtual Box OS, ctrl+F is fullscreen (rechter ctrl), of terug naar gewoon scherm als je al in fullscreen zit

Voor de configuratie van Oberon moet ik je teleurstellen, ik had er nog nooit van gehoord tot de dag dat je dit topic opende :D En gezien ik ook moeite heb volledige schermen te lezen had ik in het begin ook moeite met de installatie :) het heeft wat geduurd voor ik door had hoe je moest werken in Oberon ;) Maar ik probeer de mijne hier thuis wat beter in te stellen, al is het maar dat het je kan helpen ;) Maar eerst nog even freebsd en reactos testen hier, eindelijk een dag dat ik wat tijd over heb
^ Reactie #16 geschreven door Meesje op vrijdag 12 oktober 2007 om 22:46:11.
Ok switchen tussen virtual machine en de rest is gaat nu, had idd over die control gezien:)

Ja oberon is beetje onwennig in het begin maar wijst zichzelf wel snel uit:) Ik heb nu men videogeheugen ook naar 32 meg vergroot maar met de rest ben ik niet zo goed mee wat ik juist moet doen om het te vergroten:)

Nu voor aan die bestanden te kunnen is het net een beetje hetzelfde als ik bv virtual xp zou installeren en ik zou dan bestanden willen uitwisselen tussen mijn virtuele mappen en mijn gewone mappen. Hoe zou ik dat dan moeten doen? Misschien dat ik daaruit dan kan afleiden hoe het met oberon moet. Probleem is bv dat als ik iets opslaag ik het moet kunnen meenemen naar school fzo...

Thx:)
thanks multidesk!
^ Reactie #17 geschreven door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 22:58:14.
thekid's avatar
Moderator
ik heb de installatie opnieuw gedaan en zo mijn config aangepast ;) Je moet VGA die je daarstraks selecteerde niet nemen, maar wel VESA 2.0 selecteren en daar de standaard optie laten staan ;)

Via Settings -> Shared Folders kan je folders sharen met Virtual Box, indien je in Oberon met een netwerkdrive zou kunnen werken dan kan je deze koppelen aan net use [drive:] \\vboxsvr\[sharename] en zo files uitwisselen
^ Reactie #18 geschreven door Meesje op vrijdag 12 oktober 2007 om 23:24:09.
Ok we zijn er bijna:) Gij hebt ook veel geduld nodig om naar mijn geklungel te blijven luisteren, danku daarvoor!:)

Die VESA lukt nu perfect. Nu enkel nog die shared folders kan je me daar uitleggen hoe ik et net moet doen. Zoals het zo is gaat dat enkel via dos dan fzo of hoe werkt dat dan juist om bv bestanden van vista te verslepen naar mn virtuele map?

Thx
thanks multidesk!
^ Reactie #19 geschreven door thekid op vrijdag 12 oktober 2007 om 23:44:32.
thekid's avatar
Moderator
Wel, ik had daar zo nog mijn ideetjes over.

In principe kan je die virtuele floppy drive gebruiken (zie stappenplan reply voor url ;)), en deze in je Settings instellen als een file.img en deze ook instellen in Virtual Box. Als je dan via Oberon aan de A:\ zou kunnen geraken ben je al binnen zie ;) In windows kan je dan heel simpel aan je eigen bestanden via de virtuele floppy en deze overzetten naar usb ;)

De procedure van shared folders in Virtualbox voor linux of windows is als volgt:
- Start Virtualbox op, selecteer het juist guest OS en klik op Settings
- Daar ga je naar shared folders, en je selecteert een nieuwe map en geeft deze een sharenaam (standaard is het de mapnaam, maar dit is dus in te stellen)
- Start je guest OS pas hier op
- In windows:
> start -> uitvoeren -> cmd
> net use x: //vboxsvr/sharedfolder
(waar sharedfolder de naam is die jij gegeven hebt aan de virtuele map). De virtuele map kan nu bekeken worden via de verkenner en staat op drive X:
Het verslepen van bestanden vanuit het Host OS is simpelweg de bestanden in de sharedmap plaatsen en deze zouden moeiteloos moeten werken :D

Randinformatie

En geduld, tja, ik ben blij dat ik kan helpen, en ik heb ook weer iets bijgeleerd zie ;) En voor de rest download enkele van mijn programma's hier (pacman, game calculator, monopoly, tetris) en 'k ben ook content ;) :D :D liefst wel reviewen, zodat ik evt ten allerlaatste de fouten er kan uit halen :D
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen