Multidesk.be » Forums » PHP » chmod()

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Simon op maandag 14 juli 2008 om 21:29:43.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Ik ben vanmiddag bezig geweest met een uploadformuliertje. Alles werkte en daarna ben ik eens gaan kijken op internet hoe andere dit doen om zeker te zijn dat ik niets over het hoofd gezien heb.

Ik heb daarbij gemerkt dat de meeste na hun move_uploaded_file() nog eens de functie chmod() toepassen. Mijn vraag is nu: Wat is daar het nut van? Bij mij werkt alles ook zonder die functie. Of heeft het meer met beveiliging te maken?
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op maandag 14 juli 2008 om 22:10:23.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
De enige reden die ik mij kan bedenken is zodat je de bestanden achteraf nog via FTP kan verwijderen.
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door Simon op dinsdag 15 juli 2008 om 10:05:08.
Simon's avatar
Ah, dat zou ik eventueel moeten doen. Tenzij bestanden ook van de server verwijderd kunnen worden via PHP. Is dat op één of andere manier mogelijk?
^ Reactie #3 geschreven door Martijn op dinsdag 15 juli 2008 om 10:28:46.
Beheerder
Dat is perfect mogelijk; steek je licht eens op bij unlink().

Je kan natuurlijk ook achteraf altijd de permissies aanpassen van de opgeladen bestanden om ze zo via je FTP client te benaderen; dat probleem is dan ook opgelost ;).

Een andere oplossing die vaak wordt aangereikt, is een FTP-verbinding openen naar de lokale server (127.0.0.1 dus) en via PHP vervolgens de files FTP'en. Dit laatste lijkt mij echter nog steeds slechts een valabele oplossing in specifieke omstandigheden...
Martijn Wouters
^ Reactie #4 geschreven door Dendeze op dinsdag 15 juli 2008 om 14:37:06.
Dendeze's avatar
Multiviteit: 1695
chmod is gewoon voor beveiliging, als je met meerdere gebruikers zit kan je via chmod instellen wie het bestand kan lezen en opvragen. Mensen die geen rechten op het bestand krijgen dan een access denied
^ Reactie #5 geschreven door Martijn op dinsdag 15 juli 2008 om 14:39:45.
Beheerder
Aangezien de group hetzelfde blijf en PHP (Apache in feite) doorgaans onder een andere gebruiker draait dan je FTP client, is dat dus de reden dat de CHMOD vaak wordt gebruikt. Zoals gezegd, in veel gevallen is dat geen probleem en kan je dit oplossen met een chown of een chmod op een bepaald moment.
Martijn Wouters
^ Reactie #6 geschreven door Simon op dinsdag 15 juli 2008 om 20:12:23.
Simon's avatar
Inderdaad, de unlink() doet het.
Ik zie niet in waarom ik chmod() zou moeten gebruiken nu. Bedankt voor de uitleg alleszins!
^ Reactie #7 geschreven door Martijn op dinsdag 15 juli 2008 om 21:18:55.
Beheerder
Dat laatste was dus mijn punt :).
Martijn Wouters
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen