Multidesk.be » Forums » Webdevelopment & -scripting » Formulier met wat en hoe? (verplaatst)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door k_a_lf op dinsdag 8 juli 2008 om 22:51:05.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Ik zou totaal niet weten waar ik dit zou moeten zetten bij Webdesign & -ontwikkeling aangezien het een beetje over zowat alles daarvan gaat:p.
Maar het probleem dus: ik heb dus sinds deze week een net iets grotere host met zowat meer mogelijkheden:p en daar zou dus een (liefst vrij deftige:p) site bij moeten komen:). Nu zou ik één dezer willen beginnen met op andere modding sites wat links rond te strooien (in mijn handtekening e.d.:)) om zo nog wat mensen uit "de moddingwereld" al te laten weten dat mijn site dus onderweg is:p en ik zou dan ook de mogelijkheid tot het indienen van ideetjes of aanbieden van hulp (met het maken van de site zelf, dingen als banners maken met photoshop,...) bij mijn "under contsruction" pagina willen zetten:).
Aan die host zelf hangt ook een e-mailadres vast, maar bij mijn weten is in HTML formulieren met mailto niet meteen het aangenaamste voor de gebuiker:). Mijn host ondesteunt verder ook nog PHP5, ASP en MySQL. PHP heb ik geen verstand van (zou er eens stilaan werk van moeten maken, maar soit:)), ASP zou ik niet weten eigenlijk... ASP.net heb ik een beperkte kennis van maar bij mijn weten is dat niet hetzelfde en weet niet of die overstap groot is:). Ik weet dus ook niet of je in PHP of ASP dan met iets als mailto werkt of via MySQL... MySQL heb ik overigens ook nog geen ervaring mee, heb al wel met gewoon SQL gewerkt dat wel(zowel via commando's als met een GUI) dus weet ook niet of ik daar iets mee ben...

Nu ja kort samengevat: met wat en hoe doe ik dit best?:):d

Opmerking van de crew

Ik heb je bericht even in de correcte categorie geplaatst.
SMG
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #1 geschreven door Simon op dinsdag 8 juli 2008 om 22:57:31.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Je formulier zal je in HTML moeten maken.

Als je dat formuier hebt kan je de gegevens naar een emailadres laten verzenden via PHP of ASP of je slaat de gegevens gewoon in je database, in jouw geval MySQL. Je checkt dan gewoon regelmatig of er nieuwe gegevens bijgekomen zijn.

Nu, die formulierafhandeling en verzending is niet iets wat op 1,2,3,... gebeurd is. Je beslist dus best waarin je je wil verdiepen (PHP of ASP in jouw geval) en je begint op internet enkele tutorials door te nemen of leest een boek uit de bibliotheek. Je kan je eventueel nog beperken tot formulierafhandeling als je niet te lang bezig wil zijn met de lessen :). Dan probeer je dingen uit en bij problemen kan je het altijd hier vragen.
^ Reactie #2 geschreven door k_a_lf op woensdag 9 juli 2008 om 00:31:20.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Ok bedankt:). Een formulier in HTML maken zou nu niet bepaald een probleem mogen zijn, maar zal dan eens kijken voor PHP of ASP:). Langs de ene kant denk ik ergens dat PHP het nuttigste is, maar weet er toevallig iemand of ASP en ASP.net vergelijkbaar zijn? Want anders kan ik evengoed ineens van 0 beginnen met PHP he:):d.
^ Reactie #3 geschreven door SMG op woensdag 9 juli 2008 om 01:37:36.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Een HTML formulier maken geen probleem? Op het internet krioelt het van de slechte formulieren, je zal dus niet de eerste zijn die een slecht formulier maakt ;)
Maar dan hebben we het over toegankelijkheid, validatie en voor handigheid. De kunst bij het maken van een formulier is om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken zodat de gebruiker zo weinig mogelijk last heeft van het formulier. Hij vult het immers meestal in om jou een plezier te doen, niet omgekeerd. Iedere bult in die weg kan ertoe leiden dat de bezoeker weggaat.
Een goede samensmelting van je PHP/ASP/ASP.net komt dan tot zijn recht (en dat is voor sommige niet al te simpel).
Als ik een paar tips mag geven:
  • maak op je formulier NOOIT een WIS ALLES knop!!! Mensen hebben eens de neiging om er per ongeluk op te drukken en *poef* alles weg, begin maar opnieuw. Als je het echt zo graag wilt zorg er dan voor dat die knop zo ver mogelijk van de verzenden knop staat (ongelukjes gebeuren snel)
  • Wellicht het meest irritante aan formulieren is dat als je op de Verzenden knop drukt en er een veld niet ingevuld is dat je alles opnieuw mag intypen (hier komt dus de combinatie van je SSS en HTML van toepassing)
Dat zijn alvast de grootste ergernissen. Dan heb je de kleine dingen die het leven makkelijker maken (zoals tabindex, label, formulier grootte, wat optioneel, ...).

Maar goed als je graag wilt kiezen tussen PHP, ASP en het grote broertje ASP.net, dan zou ik voor PHP of ASP.net gaan. In beide talen zit zeer veel toekomst in, terwijl je met ASP eerder naar de kleinere websites gaat (maw in de toekomst staat ASP.net of PHP veel schoner op je cv dan ASP ;)). Kennis PHP geeft je al een voorsprong als je met de C varianten gaat beginnen en ASP.net dan weer met het .net framework. ASP geeft je als voordeel dat Access programmeren (en VB) wat simpeler gaat (maar wie ziet daar nu nog toekomst in :D).
Echter ASP is dan weer de simpelste taal om mee te beginnen, maar eens je ingewikkelde zaken wilt bekomen had je veel liever voor PHP of ASP.net gekozen (vandaar dan ook dat ASP.net na ASP kwam ;))
^ Reactie #4 geschreven door k_a_lf op woensdag 9 juli 2008 om 13:13:07.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Maar ik vrees dat als er bij mijn host staat dat ASP ondersteunt wordt en er niet gesproken wordt over ASP.net dat het dan enkel ASP zal zijn... Dus ik zal maar gewoon voor PHP gaan, ASP.net leer ik in elk geval verder op school volgend jaar dus:). Zal eens wat rondzoeken:). Iemand goede PHP sites?:)
^ Reactie #5 geschreven door SMG op woensdag 9 juli 2008 om 15:05:13.
SMG's avatar
Moderator
http://www.w3schools.com/php/default.asp
http://hudzilla.org/phpwiki/index.php?title=Main_Page
http://www-128.ibm.com/developerworks/opensource/library/os-php-read/ (niet echt praktisch, maar wel nuttige informatie)
http://www.php.net/

Geavanceerd:
http://pear.php.net/ (OO PHP, reeds gemaakte scripts gebruiken)
http://www.smarty.net/ (template engine)
^ Reactie #6 geschreven door k_a_lf op woensdag 9 juli 2008 om 15:29:24.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
ok, hartelijk bedankt:) dan kan ik weer verder hopelijk:p
^ Reactie #7 geschreven door k_a_lf op woensdag 9 juli 2008 om 22:38:29.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!

Dixit

Dixit SMG op 09/07/2008 01:37:36:hier komt dus de combinatie van je SSS en HTML van toepassing

zou je daar eigenlijk wat meer informatie over kunnen geven?:) Want googlen over SSS als je niet echt weet wat te zoeken levert niet bepaald iets nuttig op:)
^ Reactie #8 geschreven door SMG op woensdag 9 juli 2008 om 22:44:35.
SMG's avatar
Moderator
Zo ver zoeken en niet eens in het woordenboek kijken... SCHAAM U
http://www.multidesk.be/woordenboek/woordverklaring/427/SSS.html

Je moet ervoor zorgen dat als een formulier fout is ingevuld dat de waardes die de bezoeker heeft ingevoerd ook terug al ingevuld staan. Daarbij moet je proper kunnen aanduiden welk deel van het formulier fout is. Hier zal je dus SSS en HTML serieus mixen en soms kan dit zeer verwarrend zijn, daarom laten veel mensen dan ook die optie weg.
Kijk maar eens naar het reactieformulier van ZDNet.be, voer daar iets fout in en je krijgt een stomme boodschap. In tegenstelling dat van Multidesk.be krijg je een foutmelding met het formulier hoe jij hebt hebt ingevuld (zodat je je fouten kan rechtzetten, zonder de hele tekst terug in te vullen).
^ Reactie #9 geschreven door k_a_lf op woensdag 9 juli 2008 om 22:52:15.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!

Dixit

Dixit SMG op 09/07/2008 22:44:35:

Zo ver zoeken en niet eens in het woordenboek kijken... SCHAAM U
http://www.multidesk.be/woordenboek/woordverklaring/427/SSS.html.

was te simpel denk ik:p

En ja, nu ik het doorlees klinkt het logisch... Het is dus gwn zodanig je PHP gebruiken dat je niet opnieuw moet beginnen... Maar ik beken eerlijk: voor dit formuliertje denk ik niet dat ik die moeite ga nemen:p. Als ik écht met de site zelf bezig ben beloof ik plechtig dat ik dat zal doen:p, maar het is ook wel de planning om me daarvoor in PHP te verdiepen:).

EDIT:
Nu ik formulierafhandeling met PHP begin op te zoeken merk ik hoe hard dat lijkt op properties in ASP.net en ik ben even vergeten wat in C#:d:), moet denk ik wel lukken... Dan bekijk ik het eventueel nog wel wat grondiger om dat van die gewiste velden te voorkomen:p, ik zeg wel misschien:p:d.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 18.58 % door k_a_lf op woensdag 9 juli 2008 om 23:04:23.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen