giorgio armani eyeglasses https://eyeweardock.com/shop/brand/giorgio-armani/

Hoe maak ik het best een nieuwe onderwerp op een forum

Trefwoorden: Forum, Onderwerp, Titel, Fora

1. Inleiding


Zoals je ongetwijfeld al weet is een forum bedoeld als middel om te praten met veel mensen over een bepaald onderwerp. Multidesk.be spitst zich bv op het proberen oplossen van computerproblemen. Het eerste bericht waarmee je je onderwerp begint is dus van groot belang.
In dit onderwerp zullen we je een paar tips geven om een zo goed mogelijk onderwerp aan te maken. Je wilt ongetwijfeld dat je probleem snel opgelost zal geraakt worden.

Een goed eerste bericht bewijst dat je respect hebt voor de mensen die je probleem willen oplossen. Het is niet voor ons en niet voor jou leuk om pas na een kruisverhoor van 7 extra berichten uiteindelijk te weten te komen wat je precies wilt of wat je probleem eigenlijk is.
Bij een slecht onderwerp ga je ook vaak het grappigste in ons boven halen en doen we soms wel evenveel moeite als jij hebt gedaan met je onderwerp.
Het is overigens niet nodig om je bericht 50 keer na te lezen om eventuele spel en typfouten. Het is hier geen Groot Nederlands dictee, maar een beetje moeite doen zal opvallen en dan zullen wij dat ook doen ;)

2. Titel


Een titel is hetgeen dat elke forumbezoeker ziet in de lijst van nieuwe onderwerpen of gewoon in de forum categorieŽn. De bedoeling van deze titel is dat het duidelijk is voor iedereen en kort omschrijft wat je probleem is.

2.1. Hoe maak ik dan een goede titel?

Een goede titel is kort maar krachtig. Het omschrijft je probleem in het kort en trekt de mensen aan die mogelijk jouw probleem op kunnen lossen. Een slechte titel zorgt ervoor dat de mensen geÔrriteerd raken, niemand je onderwerp bezoekt of juist iedereen. Hoewel het leuk lijkt dat iedereen je onderwerp gat bezoeken heeft dit vaak ook een omgekeerd effect. Zo kunnen die mensen boos worden dat ze weer een titel hebben aangeklikt waar het onderwerp niet voorstelt wat ze er van verwacht hadden.

2.2. Wat doe je best niet

  • Gebruik geen woorden als hulp, dringend,... Praktisch alle onderwerp die hier gemaakt worden zijn om hulp te vragen en iedereen wilt altijd zo rap mogelijk geholpen worden. Bezorg dus niemand extra stress door woorden te gebruiken dat mensen afjaagt.
  • Je naam (of gebruikersnaam) in de titel is in veel gevallen nutteloze informatie.
  • MSN, Word, Windows,... met niets erbij als titel geeft weinig weer wat uiteindelijk je probleem is. Er zijn 1001 dingen dat je met Windows kan doen en niet iedereen is even goed in elk onderdeel van pakweg Word of Windows. Je titel meer specificeren is dus de boodschap
  • CONSTANT HOOFDLETTERS GEBRUIKEN in een titel is iets zeer vervelend. Op het internet zijn hoofdletters gelijk aan roepen. Jij bent niet boos op ons (althans dat hopen we niet) dus hou die hoofdletters achterwegen.
  • !!!!!! of ??????? in de titel is niet aangenaam te zien. Ook dit wordt aanzien als roepen en afjagen.
  • '0x000000', 'Toegang geweigerd' of een andere foutmelding zonder andere informatie zegt maar weinig over je probleem. Foutcodes vermelden in de titel mag maar zet er dan ook bij welk programma deze foutmelding geeft (bv: Windows foutmelding bij opstarten: kan ntldr niet vinden
  • Zet niet alle informatie in de titel, je hebt genoeg plaats is het uiteindelijk bericht. Een titel van meer dan 10 woorden begint al serieus lang te worden.
  • Zet geen MSN of vreselijk dialect in je titel (en je bericht) ookal is het misschien korter. De boodschap kan misschien niet overkomen omdat iemand het niet snapt.

2.3. Voorbeelden van goede titel

Een paar voorbeelden van goede titels zijn:
  • Avast antivirus update niet meer
  • Windows toont bluescreen bij opstarten
  • Draadloze verbinding valt constant uit
  • ...

Je zet dus best in je titel de naam van het programma of hardware waarover je vraag zal gaan en wat er precies fout gaat of waar je probleem over zal gaan.

3. Categorie


Op veel fora kan je je bericht in een categorie zetten. Deze manier van werken is handig zodat we snel kunnen weten waar het onderwerp over zal gaan. Het kan echter zijn dat je vraag in meerdere categorieŽn kan belanden zoals bijvoorbeeld een vraag hoe je je computer het best beveiligd. Dit kan immers in de cateogrie virussen, Windows, software algemeen en beveiliging terecht komen. Probeer dan eentje te kiezen die er volgens jou het dichts bij aanleunt.
Indien de crew jou bericht toch in een meer specifiekere categorie kan zetten zullen ze dit ook doen.

Indien je geen flauw idee hebt waar je vraag in terecht moet komen hebben wij een noodoplossing. De categorie overige is de plaats voor datgene waar jij geen label op kan plakken. De crew zal in dat geval wel zoeken naar een juist plaatst (of wachten totdat het duidelijker wordt na verloop van het onderwerp).

4. Het bericht


Als je een goede titel hebt en een zo specifiek mogelijke categorie kan je beginnen aan het bericht. Hier kan je zeer veel tekst in plaatsen, maar hier gebeuren ook de meeste blunders.

4.1. Hoe maak ik een goed bericht

Een bericht omvat hetvolgende:
  • Je probleem zo duidelijk mogelijk omschreven. Dus met eventuele foutmeldingen, wat er precies niet lukt,...
  • Plaats foutmeldingen volledig (dus typ ze letter per letter over. Indien je vreest voor veel fouten maak je best gewoon een schermafdruk en plaats je die bij je bericht
  • Hoe je dit probleem hebt gekregen (bv door het installeren van een nieuwe driver, het defragmenteren van je harde schijf,...)
  • Wat je al hebt gedaan om het probleem op te lossen (dit kan je natuurlijk moeilijk vermelden als je nog niets hebt ondernomen)
  • Welke programma's of hardware er bij betrokken zijn. Als je dus een probleem hebt met Nero vermeld dan even ook bij welke versie je hebt (versies van programma's kan je vaak vinden in het Help menu onder Over (of about)). Is het een hardware probleem geef dan merk en type van het stuk hardware. Het merk en type kan je vaak vinden op het stuk hardware zelf, in de handleiding of op het factuur. Kan je het niet vinden, geen probleem dan helpen we je dat wel vinden ;). Is het je computer dat de problemen geeft geef dan het merk en type van je computer of laptop. Dit kan je vaak vinden op de computer of op een sticker op de achterzijde van de computer.
  • In heel veel gevallen is het besturingssysteem handige informatie, je doet er dus niemand kwaad mee om altijd te zeggen welk besturingssysteem je hebt (wees wel volledig dus bv Windows XP Home Service Pack 2)


4.2. Wat doe je best niet

Een bericht zelf kan zeer veel flaters bevatten. Ik som er daarom een paar voor jou op:
  • Een heel levensverhaal achterlaten. Vaak is het niet echt interessant om te weten dat je een rotdag hebt gehad op je werk omdat je collega je heeft achtergelaten met bergen met werk, dat je laat thuis bent gekomen, geen warm eten meer was, dat je kinderen kwaad zijn op jou,... (je snapt wel waar ik heen wil).
    Je kan gerust kwaad zijn, maar foute dingen worden rap gezegd (zeker op het internet). Ben je dus echt kwaad, laat je bericht dan een dagje rusten en leg je lekker neer voor de TV, lees een boek, ga vroeger slapen,...
  • CONSTANT HOOFDLETTERS GEBRUIKEN. Hoofdletters staan op het internet gelijk aan roepen en afjagen. Probeer dit dus zoveel mogelijk te vermijden.
  • Smilies in overvloed bij je bericht plaatsen is ook onnodig. Je mag gerust wel hier en daar een emoticon achter laten om je bericht wat kleur te geven, maar bij alles is te veel nooit goed.
  • Dialect of MSN praat vermijd je best in je bericht. De boodschap zal het best overkomen als je je bericht plaatst in het algemeen Nederlands en niet een regio gebonden dialect of MSN praat dat enkel leesbaar is bij -18-jarige.
  • Te weinig informatie geven zorgt (bv ik kan me niet aanmelden op msn) ervoor dat de lezer je de meest logische vragen zal stellen zoals wat is je besturingssysteem, welke versie van het programma heb je, hoe lang heb je het probleem,...


5. Slot


Een goed onderwerp aanmaken kun je aanzien als een ware kunst. We beseffen echter ook dat niet iedereen vanaf de eerste keer het perfecte bericht heeft geschreven, maar we zien vaak wel wie er moeite in heeft gestoken en wie niet. We zullen je zeker niet uitschelden of opeten als je een type-, spelfout maakt of iets vergeten te vermelden bent. Het is immers in jou voordeel om een goed bericht te schrijven, want hoe beter jouw bericht hoe sneller we kunnen gaan naar het oplossen van je probleem.

We kunnen alleen maar hopen dat dit artikel een beetje meer inspiratie heeft gegeven voor je toekomstige onderwerp. Wij hopen natuurlijk dat je lang probleemvrij blijft en als het ongeluk toch toeslaat een snel herstel toewensen ;) Dit artikel werd geschreven door SMG op vrijdag 4 december 2009 om 21:43 en werd sindsdien 19248 keer gelezen.

  • Pagina
  • 1 van 1

Geen reacties gevonden
Er werden nog geen reacties bij dit artikel geplaatst.
  • Indien je denkt iets te kunnen toevoegen aan het artikel, kan je zelf een reactie schrijven via de koppeling Plaats een reactie bij dit artikel hieronder.
  • Indien je andere commentaar (iets wat niet meteen functioneel bijdraagt aan het artikel zelf) hebt, kan je een bedankje formuleren via de koppeling Plaats een bedankje bij dit artikel hieronder.